Annons
Nyheter

"Orkestern öser på för fullt"

BT:s recensent Helen Flensburg har sett Puccinis opera Tosca på Göteborgsoperan.
Nyheter • Publicerad 18 april 2014
Foto: GöteborgsOperan

Så står hon åter på Göteborgoperans scen. FloriaTosca. I sin blodröda klänning som vittnar om svartsjuka, hämnd och kärlek. Med denna operaklassiker når man ständigt ny publik, vilket motiverar Puccinis mästerverk tillbaka till GO?s scen. Nu i samma version av det sammansvetsade team som satte upp verket 2011.

Titelrollen undantagandes. Den får nu sin dramatiska tolkning av Anna-Lena Persson. En av operans egna sångerskor, som vi tidigare hört som Madama Butterfly, Tatjana, Elisabeth m.fl. Hennes starka röst som Floria Tosca klingar övertygande på höjden, men får ibland ett något starkt vibrato. Tillsammans med Tomas Lind (Cavaradossi) och Anders Lorentzson (Scarpia) når de gott och väl fram till styckets dramatik, men Puccinis känsla för det dramatiska i själva klangskiftningarna går förlorad när även orkestern öser på för fullt.

Annons

Så, varför skall man se/återse detta musikdrama? Jo, här finns tre storartat genomförda arior, som var och en på högsta nivå vittnar om sin rolls karaktär. Med Scarpias Va, Tosca i första akten, får vi en kusligt realistisk bild av de onda krafter som maktens hänsynslösa utövare står för. Ur den anslutande Te Deum-kören lösgör sig en mängd kvinnogestalter i Toscas skepnad. Scarpias demonfixering vid henne blir uppenbar och fastnitad i stillbildens magiska uttrycksform. Så småningom kommer Toscas Vissi d?Arte som en tvär kontrast till Scarpia, där passionens makt på liv och död kommer till sitt fulla uttryck.

Inte minst hörvärd är Cavaradossi i E lucevan le stelle (Sången till livet). Avskedsbrevet som vittnar om ouppfyllda drömmar om frihet, rättvisa och kärlek.

Göteborgsoperan satsar på ett drama i rött och svart. Vad kan man mer begära?

Helen Flensburg

Göteborgsoperan

Tosca, opera i tre akter av Giacomo Puccini

Libretto G. Giacos och L.Illica

Dirigent: Pier Giorgio Morandi

Regi: Lorenzo Mariani

Scenografi: Maurizio Baló

I rollerna: Anna-Lena Persson (17/4), Tomas Lind, Anders Lorentzson (17/4), John Sax, Peter Loguin, Iwar Bergkwist m.fl.

Göteborgsoperans kör och orkester, barnkör, statister

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons