Möte mellan öst och väst i Kalv
SMOK-ensemblen redovisade fjolårets intervjuer (i en flott Daimler) genom att i kyrkan låta en 60-hövdad publik finstämt och närgånget sätta sig själva och Kalv på kartan via uppteckningarna.
Svensk-vietnamesiska gruppen Six Tones (två vietnammusiker, två svenska) lyfte fram finstilt traditionell Vietnammusik i rätt brutal kontrast till dagens moderna elektroakustiska Hanoi-scen på Backa Loge. 30 hörde deras symposium och 80 själva konserten. Pierrot Lunaire-gruppens båda grundare, på flöjt och piano, signerade dans höjdpunkt inför 73 kyrkobesökare i ett högstämt lyriskt men bistert allvarligt program. En topp var Isang Yun, exilkoreanen som 1967 kidnappades i Berlin av Sydkorea, flögs hem, torterades och livstidsdömdes för spioneri sen han sökt tala sitt land till förnuft. Först då 200 musiker med Stravinsky i spetsen ingripit blev han fri men landsförvisades för alltid.
Bitter var förklarligt nog musiken, liksom ryske dissidenten Edison Denisovs fyra stycken. Hela hans produktion blev totalförbjuden i Sovjet. Genomsvart kändes även mystiske enslingen Scelsis besvärjelse till två hinduistiska gudar. Allra vackrast visade sig dock japanen Mochizukis totalnihilistiska men utsökta Intermezzi.
Gitarrduon Gothenburg Combos fina senaste skiva, porträtterande musik från sju kontinenter, knöt i liveversion ihop en ny stor dag i Kalv, där Borås Konstmuseum även visade originell videokonst. Jennifer Sameland lät via fax direkt av Gud beställa sitt CV – och blev besviken. Amerikanen Michael Ballou dokumenterade ett okänt New York i fem korta, helt oklippta filmer.
Rolf Haglund