Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Wera von Essen: ”Nu blir det champagne”

Vinnaren av Debutantpriset 2019 heter Wera von Essen.

Klockan 10 i nio regnade konfettin ned över scenen i Borås nya kongresshus efter att författaren Bengt Ohlsson hade sprättat kuvertet med vinnarens namn. Wera von Essens prisade debutbok heter ironiskt nog ”En debutants dagbok” (Modernista).

– Jag skakar av chock. Jag har tappat orden, säger en uppenbart tagen pristagare.

Hade du kunnat föreställa dig att du skulle vinna?

– Hjärnan har umgåtts med alla möjliga scenarier och tankar kring det här, men jag har försökt att inte tänka på det eller bygga upp några förväntningar inom mig. Det är egentligen också en märklig sak med priser när man håller på med konst, det blir ett märkligt fokus för priserna ligger långt från det som konsten handlar om.

Vad betyder det då för dig att ha fått Debutantpriset och den prissumma som är knuten till det?

– Jag hoppas att det kan innebära möjlighet till långsamhet och ett fortsatt arbete som får ta tid. Pengarna möjliggör eftertänksamhet.

Vad händer nu då?

– Nu blir det champagne!

Wera von Essen vann Debutantpriset med motiveringen: ”)För en nonchalant och stilsäker berättelse som med dagbokens logik utforskar villkor och gränser för skapande.”

Det var 19:e gången som Debutantpriset delades ut och det var fullsatt i kongresshuset under kvällens prisgala. Galan leddes av Borås Tidnings kulturchef Lena Kvist och nöjesredaktör Elin Thornberg.

Kvällens författargäst var Bengt Ohlsson, som är aktuell med romanen ”De dubbelt så bra”. Han intervjuades på scen av Lena Kvist och passade på att reflektera kring skrivandet och att ge några tips till de nybakade författarna som var nominerade till Debutantpriset.

Han sa att författandet för honom är ett slags uthållighetstest och att han själv skriver mer av tvång än av inspiration. En inre slavdrivare ser till att det blir något gjort på manussidorna vare dag.

– Om jag träffar en människa som har debuterat och är väldigt ung skulle jag kanske säga att man måste ta skrivandet på största möjliga ansvar – och samtidigt inte. De flesta struntar i vad du gör som författare, samtidigt måste du gå upp vare morgon och intala dig att det du gör är det viktigaste som finns. Det går inte ihop.

Att försöka prata om sitt eget skrivande brukar landa i en massa paradoxer, menade han.

– Du måste vara 100-procentigt närvarande när du skriver, men med ett yttre öga på det du skriver som är ganska kallt och osentimentalt. Någon som sitter på din axel och frågar, men börjar det inte bli tråkigt nu?

Han berättade om hur han vid en flytt nyligen hittade ett programblad från hans första författarbesök på ett bibliotek på 1980-talet.

– Vi var fem författare den kvällen och jag kunde bara konstatera att av dessa fem är det bara jag kvar. De andra har dött, blivit översättare eller lärare eller något annat. Då kan jag tänka om mig själv måste ha gjort någonting rätt, men vem vet, jag kanske borde ha gjort något annat istället.

För kvällens musikunderhållning svarade Boråsbandet Souls of Rhinos.

Läs mer