Annons

Varmhjärtad kostymfilm i Oscarsklass

Greta Gerwigs flerfaldigt Oscarsnominerade tolkning av romanklassikern ”Unga kvinnor” är en kalkylerat förtjusande kostymfilmatisering med inslag av generande käckhet.
Film • Publicerad 23 januari 2020
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Jo March (Saoirse Ronan) satsar på sin passion – att skriva, i "Unga kvinnor".
Jo March (Saoirse Ronan) satsar på sin passion – att skriva, i "Unga kvinnor".Foto: Wilson Webb

Unga kvinnor

Drama

I rollerna: Saoirse Ronan, Florence Pugh m fl

Regi: Greta Gerwig

Efter framgångarna med den högst personliga lilla ”Lady bird” spelar Greta Gerwig i en annan liga med filmatiseringen på Louisa May Alcotts romanklassiker ”Unga kvinnor”. En varmhjärtad ’coming of age’-berättelse om systerskap och familj, där Gerwig tagit det 150 år gamla materialet och omarbetat till en uppfriskande kostymfilm som ekar av vår tids attityder.

Upplevelsen är kalkylerat förtjusande, även om den envisas med ett förenklat tilltal i ett par onödigt tvära kast mellan generande käckhet och grav sentimentalitet. Ton och sammanhang är av exakt det slag där man kan sätta en årslön på att Alexandre Desplat har gjort musiken och att Meryl Streep kommer dyka upp i en vass biroll.

Annons

Och mycket riktigt.

Ett sätt att betrakta filmen är som en feministisk trojan där Gerwig lyckats kuppa in sina hjärtefrågor i en publikanpassad studioproduktion. Ett mindre positivt perspektiv är att hon suddat ut sina berättarmässiga särdrag till förmån för ett Oscars-flörtande drama med syfte att marknadsföra sig som kapabel regissör för Hollywoods finrum. Trist men uppenbarligen lönsamt. ”Unga kvinnor” har förärats med hela sex Oscarsnomineringar, bland annat Bästa film, manus och – högst välförtjänt – Bästa kvinnliga huvudroll till Saoirse Ronan.

Ronan spelar Jo March, näst äldst av fyra systrar i 1800-talets USA. Genom hennes återberättande röst studsar filmen mellan historiens nutid och syskonens uppväxt. Tidshoppen är först desorienterande, men ju längre filmen pågår desto mer organiskt flödar den fram och tillbaka i en avancerad struktur som låter känslor och händelser smälta samman.

Jos högsta dröm är att bli författare och oberoende. Men ”världen är hård mot ambitiösa flickor”, som Amy March (Florence Pugh) konstaterar i ett av flera minnesvärda citat. Ett annat är att ”Livet är för kort för att vara arg på sina systrar”. Den sortens repliker, parat med stjärnskådespelarnas strålande samspel, gör det trots allt svårt att inte kapitulera med ett fånigt leende på läpparna.

Mats T OlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons