1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Varmhjärtad kostymfilm i Oscarsklass

Greta Gerwigs flerfaldigt Oscarsnominerade tolkning av romanklassikern ”Unga kvinnor” är en kalkylerat förtjusande kostymfilmatisering med inslag av generande käckhet.
Jo March (Saoirse Ronan) satsar på sin passion – att skriva, i "Unga kvinnor".
Foto: Wilson Webb
btbtbtbtbt

Unga kvinnor

Drama
I rollerna: Saoirse Ronan, Florence Pugh m fl
Regi: Greta Gerwig

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Efter framgångarna med den högst personliga lilla ”Lady bird” spelar Greta Gerwig i en annan liga med filmatiseringen på Louisa May Alcotts romanklassiker ”Unga kvinnor”. En varmhjärtad ’coming of age’-berättelse om systerskap och familj, där Gerwig tagit det 150 år gamla materialet och omarbetat till en uppfriskande kostymfilm som ekar av vår tids attityder.

Upplevelsen är kalkylerat förtjusande, även om den envisas med ett förenklat tilltal i ett par onödigt tvära kast mellan generande käckhet och grav sentimentalitet. Ton och sammanhang är av exakt det slag där man kan sätta en årslön på att Alexandre Desplat har gjort musiken och att Meryl Streep kommer dyka upp i en vass biroll.

Och mycket riktigt.

Ett sätt att betrakta filmen är som en feministisk trojan där Gerwig lyckats kuppa in sina hjärtefrågor i en publikanpassad studioproduktion. Ett mindre positivt perspektiv är att hon suddat ut sina berättarmässiga särdrag till förmån för ett Oscars-flörtande drama med syfte att marknadsföra sig som kapabel regissör för Hollywoods finrum. Trist men uppenbarligen lönsamt. ”Unga kvinnor” har förärats med hela sex Oscarsnomineringar, bland annat Bästa film, manus och – högst välförtjänt – Bästa kvinnliga huvudroll till Saoirse Ronan.

Ronan spelar Jo March, näst äldst av fyra systrar i 1800-talets USA. Genom hennes återberättande röst studsar filmen mellan historiens nutid och syskonens uppväxt. Tidshoppen är först desorienterande, men ju längre filmen pågår desto mer organiskt flödar den fram och tillbaka i en avancerad struktur som låter känslor och händelser smälta samman.

Jos högsta dröm är att bli författare och oberoende. Men ”världen är hård mot ambitiösa flickor”, som Amy March (Florence Pugh) konstaterar i ett av flera minnesvärda citat. Ett annat är att ”Livet är för kort för att vara arg på sina systrar”. Den sortens repliker, parat med stjärnskådespelarnas strålande samspel, gör det trots allt svårt att inte kapitulera med ett fånigt leende på läpparna.

Läs mer

Sport

Gustafsson Spång sexa i Varberg

Fyra sjuhäringar tävlade på den svenska proffstouren den här veckan.

Borås

Boråspolitiker kritiserar inställt högskoleprov

Svalander (L): ”Situationen ser annorlunda ut nu mot i våras”.

Borås

Djurparken har lockat tusentals besökare trots coronasommaren

”Efter att allt såg väldigt dystert ut i våras kändes det extra viktigt för oss att ändå hålla öppet”

Borås

Bra turistsommar för Borås – ökat tryck på vissa besöksmål

”Jämfört med vad man befarade har sommaren ändå varit ganska bra”, säger Helena Alcenius, vd för Borås TME.

Borås

Ytterligare två personer häktade för Norrbyskjutningen

Åklagaren ber om mer tid med utredningen – kan väcka åtal på tisdag.

Corona i Sjuhärad

Coronavarning i sommarvärmen: ”Vi ser risk för ökad trängsel”

Så har boråsarna skött sig under semestern: ”Finns varningssignaler”