1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Varm lättläst debut om kärlek i rosenrött

Bokförlaget Hegas startades 1983 av två specialpedagoger. Målet var att ge ut lättlästa böcker av bra kvalitet. Debutanten Susanna Svensson verkar i denna goda anda, tycker recensenten Peter Grönborg.
Susanna Svensson.

Den som skriver lättlästa böcker för en ung publik måste begränsa sitt ordval. Därför krävs en väl utvecklad känsla för stil. Annars riskerar texten att bli fattig och tunn.

Något sådant sker aldrig i Susanna Svenssons (f. 1982) debutbok. Tonårsromanen ”Är vi på riktigt?” imponerar med sin väl avvägda komposition.

Berättelsen börjar med att Julina vaknar ur en dröm om Alex, den nya killen i klassen. Den avslutas med att de blir ihop, efter att ha varit på sin första dejt. Drömmen blir så att säga verklighet.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Skildringen går förvisso i rosenrött. Men utvecklingen av relationen går inte på räls. Flera missöden bidrar till att skapa spänning. Vardagsrealismen dövar dock aldrig den inspiration och livsglädje som boken odlar.

Susanna Svenssons sympatiska budskap är att livet är trevligt.

Läs mer

Borås

Borås: Centrumgata stängs av helt – kan dröja innan öppning

Gatan ska bättre anpassas för framtida trafik.

Borås

Brott: Besökte sjukhuset – då stals bilen

En personbil stals under förmiddagen från parkeringshuset vid Södra Älvsborgs sjukhus.

Kultur

”Att ta programmet till en publik som inte vet något om det är ett stort privilegium"

Christer Björkmans USA-satsning spås få premiär 2021.

Kultur

Klart för nya Undergrunden sessions: ”Ett bra sätt att lyfta lokala band”

Fem nya band spelas in i helgen – visas på BT.se senare i höst.

Sommar i P1

En filosofs tankar som väcker känslorna

Yalefilosofen Martin Hägglund tvingar lyssnaren att se sig själv och det som är viktigt.

Coronaviruset

Tröttkörda sjuksköterskor på Säs slår larm: ”Hur ska man orka jobba?”

”Det är viktigt att sjukhusets ledning får reda på hur vi har det och hur vi mår.”