Välskriven och hisnande historia om dubbelgångare
Spegelflickan
Författare: Eva Hildén
Förlag: B Wahlströms
Inledningen av Eva Hildéns kapitelbok ”Spegelflickan” ger sken av att utvecklas till en katastrofskildring. Mycket av stämningen byggs upp via upplysningar om rörelser som sker i underjorden. Stor förödelse sker på Gärdet i Stockholm. Ett slukhål får självaste Kaknästornet att svaja. Det måste ha varit en upplevelse för författaren att kunna likna det vid lutande tornet i Pisa.
Informationen om det gigantiska dräneringshålet är saklig, men rätt snart visar det sig att den snarast tjänar poetiska och symboliska syften. Avsikten är nämligen att spegla den osäkerhet som bokens huvudperson upplever på ett djupare psykologiskt plan.
”Förmågan att skapa underfundig dramatik som gör henne till en författare utöver det vanliga.”
Iris är 12 år och lever under ganska trygga förhållanden, trots att hon är adopterad och trots att föräldrarna delar på vårdnaden. Likafullt tyngs hon av en känsla av konstant saknad. I de värsta stunderna upplever hon sig som en främling i tillvaron. Att levandegöra sådana emotioner är det djupaste och tyngsta i Eva Hildéns bok. Hon gör det bra, men det är förmågan att skapa underfundig dramatik som gör henne till en författare utöver det vanliga.
”Spegelflickan” har allvarliga bottnar men det är som underhållande och fängslande roman den verkligen hävdar sig. På sätt och vis har den drag av en nervpirrande deckare, för när vuxenvärldens stöd sviktar tvingas Iris agera på egen hand.
Hon spionerar på okända människor, förföljer dem och känner sig frestad att ta sig in i deras hem. Hon vill få fram upplysningar om sitt biologiska ursprung. Genom att nysta upp hemliga familjeband hoppas hon finna sin sanna identitet.
”Inte blir det sämre av att texten är elegant och flyhänt skriven.”
Sådant tvingas man till när man ser en exakt kopia av sig själva i tunnelbanan. Alternativet kunde vara att förneka det sedda eller att idiotförklara sig själv, vilket i stället vänner och bekanta har en obehaglig tendens att göra.
Eva Hildén disponerar sitt hisnande ämne väl. Växlingen mellan två flickors perspektiv ger en fasetterad och rik bild av skeendet. De är lika men deras föräldrar representerar skilda förhållningssätt till dem, vilket breddar ramarna. Inte blir det sämre av att texten är elegant och flyhänt skriven.
Eva Hildén
Född: 1980
Bor: Sundbyberg
Familj: Man, två barn och en tax
Yrke: Författare av ungdomsböcker med inslag av spänning, skräck eller magi, dessutom fotograf med inriktning på mat. Utbildad vid Högskolan för Fotografi & Film.
Debuterade 2020 med ”Vindens hemlighet”, och har sedan dess också skrivit ”Tunnelflickornas förbannelse”, ”Mysteriet i Frostköping”, ”Legenden om julen” och ”Rävpojken”.