Filmrecension • Publicerad 9 juni 2022
Inte ens Chris Pratt känns särskilt charmig i ”Jurassic World: Dominion”.
Inte ens Chris Pratt känns särskilt charmig i ”Jurassic World: Dominion”.Foto: Universal Pictures and Amblin Entertainment
Dinoaction

Jurassic World: Dominion

I rollerna: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard m fl

Regi: Colin Trevorrow

Det dröjde tre filmer men äntligen gör ”Jurassic World” skäl för sin titel och släpper lös de mäktiga dinosaurierna över hela världen, istället för att begränsa deras framgångsrika härjningar till en park, en ö eller ett kråkslott. Tyvärr krymper samtidigt upplevelsen genom att berättelsen bygger på ett förbluffande ointressant sidospår om genmanipulerade gräshoppor.

Rätta mig om jag har fel men jag trodde publiken flockades till ”Jurassic”-franchisen för att se filmer om dinosaurier, inte insekter.

Om ”Jurassic World 2: Fallen kingdom” hämtade inspiration från gotiska rysare så känns ”Jurassic World 3: Dominion” som James Bond med dinosaurier. Bland ingredienserna märks en galen vetenskapsman med grumliga planer på världsherravälde, halsbrytande actionscener, exotiska miljöer och en spion-doftande intrig där huvudpersonerna infiltrerar antagonistens högteknologiska lya för att bevisa att han ligger bakom den gräshoppssvärm som sveper över USA och hotar orsaka global ekologisk katastrof.

Oförmågan att replikera de föregående filmernas framgångsrecept är graverande. Regissören och manusförfattaren Colin Trevorrow slarvar bort sina skådespelare, plattar till omtyckta rollfigurer, tänjer på tålamodet med irriterande logiska kullerbyttor och radar upp såväl strapatser som dinosaurier på löpande band men inget av det imponerar, utöver specialeffekternas verklighetstrogenhet. Inte ens charmige Chris Pratt känns särskilt charmig i huvudrollen längre.

”Rätta mig om jag har fel men jag trodde publiken flockades till ”Jurassic”-franchisen för att se filmer om dinosaurier, inte insekter.”

Den första ”Jurassic World” handlade om att människan kan leka Gud och skapa liv bäst hon vill men om vi inte vårdar våra relationer – vare sig det rör människor, djur eller dinosaurier – så spelar ingenting egentligen någon roll. ”Jurassic World: Dominion” vårdar inte ens relationen med sin publik. Ingen förväntar sig kanske att den tredje (eller sjätte, beroende på hur man räknar) delen i en trilogi skall vara bättre än de tidigare, men åtminstone häftigare eller roligare.

Det enda den lyckas med är att vara betydligt tråkigare.

Mats T OlssonSkicka e-post