Succé för Falkenbergsrevyn
På Stadsteaterns tiljor har Wernerssons ensemble skämt bort sina besökare år ut och år in. Förväntningarna blir bara högre och högre, men de lyckas infria det mesta.
Årets revy är kanske inte topp tjugoett när det gäller gapskratt, men det finns så mycket annat som förgyller premiärkvällen.
Falkenbergsrevyns förmåga att sätta ord och texter på såväl världsliga som nationella händelser med stark satir och ironi är oslagbart!
Det mesta paketeras med förnämliga sång- och musiknummer.
Låt mig också direkt få ge sceningenjören Fredrik Dillberg ett extra omnämnande. Med rullscen förvandlar han revynumren i snabb takt kombinerat med både ljus- och projektdesign. Imponerande, men ibland är det så bra att själva sketcherna körs över…
Första akten är, som vanligt, lite slowstarter. Sagan om de tre Bockarna Bruce (allianstrollen) känns seg, och numret om polischef Dan Eliasson räddas av Andreas Skölds kroppsspråk.
Dialektnumret med resa genom Sveriges landskap är bra, men det har körts tidigare med Håkan Runevad ensam.
#Metoo får uppmärksamhet med dickpic, och där man på kyrkogården (Fågelskådarns mamma) startat en grupp #Vi lägger locket på.
Trycket i publiken ökar med årskavalkaden, som till fördel delats upp i två akter. #Metoo”, Nya värnplikten, Ekodukten i Sandsjöbacka, svenskarnas befolkningsökning, Ulf Kristerssons gudsförklaring till Pärleporten-toner och Anders Borg ”Känn ingen sorg”,Maltamiljoner (Leif Östling), fransosen Macron, Noredaflytten, Kim Jong och Trump fick sin beskärda del.
Anna Bromee visar sin imitationsförmåga med ”Sedelärande”, där Birgit Nilsson, Ingmar Bergman, Carola, Babben Larsson, Annie Lööf och Mia Skäringer, får kriga om sedlar.
Ett riktigt bra nummer var översättningen av Karl-Oskar och Kristinas Amerikaresa till nutidsförhållanden.
Givetvis blev hallänningen och fotbollslandslagets förbundskapten Janne Andersson rejält ihågkommen och hyllad för VM-platsen till Volare-toner med hela ensemblen.
Revygänget är gediget och vältrimmat. I år presenterar de en kvinnlig nykomling i 24-åriga skånskan Linnea Lexfors. Ett riktigt vitaminpiller som också får gestalta sin favoritfigur ”Birger”.
Kul också att Andreas ”Långben” Sköld är tillbaka och bjuder på sitt enorma kroppsspråk. Till Wiehes Titanic-toner bjuder han på bra sång om Ann Kinberg-Batras ”Sista refräng”.
Stående ovationer och jublande premiärpublik vittnar om att Falkenbergsrevyn behåller sitt epitet som landets största och bland bästa nyårsrevy även under 2018.