unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Skärmdrivet drama om känslor på distans

Elva sammanflätade livsöden i den sociala distanseringens vardag. Josephine Bornebuschs ”Orca” är ett skärmbundet relationsdrama om känslor på distans.
Josephine Bornebusch i "Orca".
Josephine Bornebusch i "Orca".
Foto: Ragna Jorming/pressbild

Drama

Orca

btbtbtbtbt
Premiär på bio 30 oktober, och 13 november på Viaplay.
I rollerna: Josephine Bornebusch, Johan Rheborg m fl
Regi: Josephine Bornebusch

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

För de flesta är Josephine Bornebusch synonym med rollen som vass överklassfru i succéserien ”Solsidan”. Kanske kommer hon i framtiden vara mer förknippad med sina bedrifter bakom kameran. Jag gissar i alla fall att det är hennes förhoppning.

Möjligen är det därför ”Orca”, den andra långfilm hon regisserat, bär spår av ett underliggande behov att bevisa sig som seriös filmskapare. Här finns inte mycket utrymme för humor eller livsglädje.

”Orca” är ett relationsdrama om elva personer i olika åldrar under två dygn, isolerade i sina hem. Ett kollage av människoöden, mer eller mindre sammanflätade, som kommunicerar via mobiler och laptops. Det handlar om känslor på avstånd och livets stora frågor under den extra tyngden av karantänbunden ensamhet i den sociala distanseringens vardag.

Corona-pandemin är följaktligen starkt närvarande, men filmen är mer allmängiltigt samtida: vad händer med oss när vi slutar träffas på riktigt? När mänskliga relationer digitaliseras och separeras genom våra skärmars glasväggar? Alltid så nära och ändå så långt borta.

Erik Johansson spelar en pressad småbarnsförälder i "Orca". ´
Erik Johansson spelar en pressad småbarnsförälder i "Orca". ´
Foto: Viaplay
quote
Filmens titel syftar på den latinska benämningen för späckhuggare. De tillhör planetens mest sociala arter som behöver varandra för att leva.

Filmens titel syftar på den latinska benämningen för späckhuggare. De tillhör planetens mest sociala arter som behöver varandra för att leva, får vi lära oss i korta naturklipp som bryter av de videosamtal som utgör filmens berättartekniska ryggrad. Parallellerna till filmens tematik är uppenbar, ändå känner sig manuset nödgat att låta en rollfigur förtydliga sambandet åt publiken. Ett exempel på små skavsår i en film som annars har gott om träffande iakttagelser av medelklassens själsliga bryderier.

Bornebusch har ett säkert grepp om skådespelarna, vars insatser är särskilt aktningsvärda eftersom de oftast bara agerar mot en skärm. Förutom Bornebusch själv ses stjärnor som Marie Göranzon, Johan Rheborg och Alba August, men alla är likvärdigt viktiga bitar i det rumsligt åtskilda livspussel som Bornebusch skickligt sammanfogar till en förhållandevis sömlös helhet. Utfallet kan ses som en Stockholmsbaserad Robert Altman-film i 2020-talsspecifik Facetime-tappning. Klart sevärd, med andra ord.