unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Sara Danius postuma textsamling lyser välskräddat och elegant

”Sidenkatedralen” är en klippbok värd att läsa. Recensenten Maria Ehrenberg minns en skicklig stilist.
Sara Danius, ständig sekreterare i Svenska Akademien var flitig essä- och kritikskribent.
Sara Danius, ständig sekreterare i Svenska Akademien var flitig essä- och kritikskribent.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Samlade texter

Sidenkatedralen

Författare: Sara Danius
Förlag: Albert Bonniers förlag

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Klippbok – är det någon som kommer ihåg begreppet och genren? Jag fick en gång lära mig att det var en samling av en skribents dagstidningstexter. Som ung student hånade jag ofta de där gamla stofilerna som absolut var tvungna att ge ut sina texter ånyo, och inte sällan fann jag texterna daterade. Men 2012 gav Agneta Pleijel ut en samling dagskritik och essäistik, ”Litteratur för amatörer”, som ändrade mitt synsätt. Det var en synnerligen intressant läsning. Av tre skäl; hon är en fin stilist, hade valt intressant litteratur men också för att samlingen på ett metaplan skildrade hur kritiken hade förändrats genom tiderna.

Riktigt samma känsla får jag inte när jag läser ”Sidenkatedralen”, ett urval av Sara Danius texter, tidigare publicerade i DN, SvD samt ett par vinter- och sommarprogram i radio. Förstå mig rätt, flera av texterna har möjlighet att få en lång historia, de lösgör sig ur sin tid och ram. Andra är mer dagsländor, värda att läsa då, kanske inte i framtiden. Det jag saknar är tidens progression, jag ser ingen skillnad i själva texterna så att säga. De lär mig ingenting om utvecklingen av Danius skrivande, inte heller om den förändrade synen på skrivandet i samhället. Så är också samtliga texter av sent datum.

Men nog sagt om det. Här finns ändå en rad pärlor. Som de exakta och avtäckande närläsningarna av Balzac, Proust och Aleksijevitj. Här saknar Sara Danius konkurrens. Jag läste dessa artiklar när de publicerades, jag läser dem mer än gärna igen.

quote
En anledning att texterna går att läsa igen är att Sara Danius hade ett språk och en stilistisk känsla som få.

Fyra artiklar handlar om modeskapare, skarpsinnigt tänkta och skrivna. Mest ger mig kanske det långa parti som handlar om fotokonstnärer, särskilt kvinnor. Här fann jag många nya namn, flera trådar att dra i. Lucia Moholy, Louise Dahl-Wolfe och Berenice Abbott till exempel. På slutet återfinns inträdestalet till Svenska akademien samt radioprogrammen.

En anledning att texterna går att läsa igen är att Sara Danius hade ett språk och en stilistisk känsla som få. Läs gärna modereportagen där hon lyfter fram det till synes enkla men ack så välskräddade. Eller hur Camilla Thulins underkläder så att säga bygger kroppen och kläderna den bär. Jag tänker att här har vi en beskrivning av Danius eget språk; på ytan enkelt men där hemligheten ligger i det omsorgsfullt skapade skelettet – formen, kompositionen. På det kan hon sedan hänga det exakta språket. Resultatet? Välskräddat. Elegant. Oemotståndligt.

Toril Mois förord tillför den historia jag inte ser i texterna. Hon gör ett försök att beskriva Sara Danius utveckling som forskare och ser ett ökat intresse för kvinnliga författare, fotografer och företeelser. Hon påpekar också att flera av de manliga författare Danius skrev om hade kvinnliga figurer som huvudpersoner – Madame Bovary är kanske paradexemplet. Jag är inte säker på att jag håller med, men finner tanken intressant.