GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Saklighet och dekadens på Göteborgs konstmuseum

På Göteborgs konstmuseum visas i sommar svensk och internationell konst från mellankrigstiden – en epok med beröringspunkter till vår egen tid, enligt Kristoffer Arvidsson, en av utställningens curatorer.
Carel Willinks målning "Zeppelinaren" är ett av verken på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Carel Willinks målning "Zeppelinaren" är ett av verken på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Foto: Peter Cox
Den brittiske konstnären Gerald Leslie Brockhurst finns representerad på utställningen på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Den brittiske konstnären Gerald Leslie Brockhurst finns representerad på utställningen på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Foto: Ferens art gallery
Arvid Fougstedt är en av de konstnärer som visas på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Arvid Fougstedt är en av de konstnärer som visas på Göteborgs konstmuseum. Pressbild.
Foto: Norrköpings konstmuseum

Den 12 juni slår Göteborgs konstmuseum upp portarna för utställningen "Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939" i samband med stadens pågående 400-årsjubileum.

För första gången i Sverige samlas här såväl internationell som svensk konst från det realistiska måleri från mellankrigstiden som går under benämningen "den nya sakligheten". Och att samla verk från olika länder gör också att de nationella särdragen framträder, enligt Kristoffer Arvidsson, som tillsammans med Johan Sjöström är curator för utställningen.

– Den tyska stilen är mer sträng, politisk och nästan lite obehaglig, medan den i Frankrike, Storbritannien och Italien är mer klassisk och harmonisk. I Sverige ligger vi nog närmast den tyska varianten, men här är stilen lite mindre politisk, mer vardaglig och ganska intim.

Bröt med modernismen

Generellt utmärks stilen av ett realistiskt bildspråk, som bröt med modernismen och där konstnärerna i stället knöt an till en måleritradition med rötter i renässansen.

Enligt Kristoffer Arvidsson karaktäriseras också många av verken från perioden av konstnärernas vilja att hålla fast vid verkligheten i en alltmer orolig tid – vilket resulterar i ett stundtals skevt bildspråk.

– Allt är i rörelse och i förändring under denna tid– och när konstnärerna då ägnar sig åt att på ett väldigt traditionellt sätt skildra världen, hålla fast vid tingen och avbilda dem i minsta detalj uppstår ett slags skevhet. Det kan man bland annat se i de lite märkliga proportionerna och stämningen i bilderna, säger han.

Mellankrigstiden beskrivs ofta som en polariserad tid, där ett dynamiskt kulturliv frodades i en period av stor politisk oro. Enligt Kristoffer Arvidsson kan man också dra vissa paralleller till vår egen tid – något som också samtidskonsten visar spår av.

– Konsten kan ses som en seismograf som känner av rörelser, och även i vår tid kretsar mycket kring oro och osäkerhet. Här finns optimism och framtidstro, men också dekadens och en känsla av fara. Och man kan även se likheter i det realistiska bildspråk som har kommit tillbaka i samtidskonsten, säger han.

Okänd konstnär visas

Utöver verk av internationellt uppmärksammade konstnärer som Meredith Frampton och Gluck från Storbritannien och Christian Schad från Tyskland får besökarna också möjlighet att upptäcka en tidigare okänd svensk konstnär från perioden, enligt Kristoffer Arvidsson.

– Här finns målningar av kända svenska konstnärer som Arvid Fougstedt och Otte Sköld, men även av den tidigare okända konstnären Stina Forsell, som försörjde sig som porträttmålare och illustratör, säger han och fortsätter.

– Det är väldigt roligt att här kunna visa en hel serie av hennes verk, då hon aldrig ställde ut under sitt liv.

Fakta: "Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939"

Utställningen på Göteborgs konstmuseum pågår mellan den 12 juni och den 19 september.
"Neue Sachlichkeit", på svenska "Nya sakligheten", föddes i början av 1920-talet i Tyskland. Konstriktningen bröt med modernismens utveckling mot abstraktion för att i stället återknyta till ett realistiskt bildspråk med rötter i renässansen.
Konstriktningen förknippas med konstnärer som Otto Dix, Max Beckmann och George Grosz. I Sverige representeras genren av bland andra Otte Sköld och Arvid Fougstedt.

Läs mer