Annons

Restriktioner i bokhandel väckte ilska

Kultur • Publicerad 4 juni 2021
Personal i bokhandeln tvingas säga till kunderna att de ska hålla avstånd, skriver Sydöstran. Arkivbild.
Personal i bokhandeln tvingas säga till kunderna att de ska hålla avstånd, skriver Sydöstran. Arkivbild.Foto: Amir Nabizadeh/TT

Även bokhandeln upplever hur människor har tröttnat på coronarestriktioner. Häromdagen bestämde sig Akademibokhandeln i Karlskrona avskaffa sitt system med att låta varje kund ta en kundkorg och på så sätt enkelt kunna överblicka hur många som är i butiken, skriver Sydöstran. Detta sedan en kund blivit så arg över att behöva ta en korg att han kastat den på butikschefen Linda Blomqvist, vars glasögon gick sönder.

– Det kändes, men det kändes nog mest i själen, säger hon till tidningen.

Annons

Butiken får ha högst 25 personer i lokalerna och systemet med kundkorgarna infördes i samband med bokrean. "Ska jag behöva bära på en korg” har varit en vanligt förekommande kommentar.

– Folk blir fortfarande sjuka. Vi har alla ett gemensamt ansvar, säger Linda Blomqvist till Sydöstran.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons