Annons

Quynh Tran vann Debutantpriset

Det blev Quynh Tran som vann Borås Tidnings Debutantpris år 2022, med boken ”Skugga och svalka”.
Litteratur • Publicerad 10 mars 2022 • Uppdaterad 14 mars 2022
Quynh Tran vann med boken ”Skugga och svalka”.
Quynh Tran vann med boken ”Skugga och svalka”.Foto: Ceasar Segergren

Pristagaren Quynh Tran var uppenbart tagen av beskedet att han tilldelats Sveriges största litteraturpris till en debuterande författare.

– Det är otroligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag är mycket tacksam, sa han strax efter att konfettin hade landat på scengolvet på Sagateatern, där årets gala ägde rum på torsdagskvällen.

Annons

Prissumman är på 150 000 kronor. Vad ska du göra med pengarna?

– Jag ska sätta dem på ett konto och spara dem så länge. Tills jag har bestämt vad jag ska göra med dem.

Före tillkännagivandet av pristagaren intervjuade de båda jurymedlemmarna Linnéa Lindsköld och Björn Kohlström de fem nominerade debutanterna på scen. Författaren Lisa Zetterdahl satte ord på känslan av att vara en av de nominerade som fick sitta där och samtala om sin bok ”Hästar”:

– Jag tycker att det är en dröm: att sitta här är att ha vunnit och det har vi alla gjort. Borås Tidnings Debutantpris är en kvalitetsstämpel som man hemskt gärna vill få.

Ali Derwish, som skrivit ”Saddam Husseins nya roman”, instämde:

– Det känns lite overkligt att sitta här, för jag trodde inte att jag skulle bli nominerad. Men att bli det betyder att någon har uppskattat ens bok och att den får ytterligare spridning.

Mottagaren av Debutantpriset 2022 Quynh Tran (2:a från vänster) överraskades av konfettiregnet, som sköttes av bland annat Borås Tidnings förra kulturchef Lena Kvist. Akademiledamoten Jila Mossaed (3:a från vänster) tillkännagav pristagarens namn,
Mottagaren av Debutantpriset 2022 Quynh Tran (2:a från vänster) överraskades av konfettiregnet, som sköttes av bland annat Borås Tidnings förra kulturchef Lena Kvist. Akademiledamoten Jila Mossaed (3:a från vänster) tillkännagav pristagarens namn,Foto: Ceasar Segergren

Sofia Dahlén, författare till ”Patient”, tyckte att det kvar en befrielse att få komma ut och träffa läsare efter att pandemin börjat klinga av:

– Det känns jättekul att få vara i ett litterärt sammanhang efter så lång tid.

Lisa Zetterdahl fick frågan vilken roll som hästar egentligen spelar i hennes bok med samma namn:

– Hästen är en symbol. Utgångspunkten var att skriva om min mammas död och det gjorde jag på olika sätt utan att veta att det skulle bli en bok och utan att veta att det skulle finnas hästar i den. När hästarna kom in i bilden förstod jag mer och mer varför de var där. De är en symbol för frigörelse när man som ung hästtjej lämnar sin mamma och familj och börjar välja sin egen väg.

Annons

Ali Derwish fick förklara hur han hade jobbat för att hitta balansen mellan humor och allvar när han pendlar mellan hemska ämnen och det komiska.

– Allt som är allvar skämtar jag aldrig om, utan återberättar det så rakt och kliniskt som möjligt. Det humoristiska är däremot till för att slå mot någon i maktposition. Syftet är att klä av personen dess makt genom att inte bry sig om den. Jag försöker hitta något specifikt i skämtet som symboliserar något större, till exempel att han har dyra italienska skor eller att George Bush och Saddam Hussein hade samma skräddare. Det är ganska roligt. tycker jag.

Här saknas innehåll

Quynh Trans bok är skriven ur barnets perspektiv, men att göra det på ett trovärdigt sätt är en utmaning, sa han:

– Det finns alltid en risk att det blir sentimentalt eller naivt, utan att man menar det. Men jag har tänkt på det. Boken är inte heller skriven med ett barns språk, och det är inte direkt upplevt med barnets blick. Utan det är någon som bär med sig de här erfarenheterna som berättar.

Sofia Dahlén berättade att hennes bok ”Patient” inte började som en idé om en prosaberättelse utan med några spridda dikter som råkade ha samma tema. Karaktärerna i hennes bok är två systrar, en som är byggingenjör och en som är poet och sitt på en institution eftersom hon vill ta sitt liv. det är byggingenjören som är berättaren:

– Hon har valt yrket för att hon vill förstå världen enligt formler och fysikens lagar i kontrast mot systern som bryter mot föreställningen att varje individ vill överleva.

Aya Kanbar som krivit boken ”Hyperverklighet” är med sina 17 år den yngsta nominerade till priset någonsin. Hon fick svara på frågan hur van man måste vara som poesiläsare för att ta till sig hennes bok:

– Jag vet inte riktigt. Boken är på ett sätt ganska abstrakt, men i vissa delar lättförståelig. Jag tror inte att den är ganska öppen för alla – det klickar kanske inte på alla plan, men den kan tilltala många på olika sätt.

När intervjuarna frågade om någon av de nominerade redan börjat skriva på nästa bok räcktes allihop upp en hand.

Borås Tidnings chefredaktör Stefan Eklund samtalade sedan med kvällens hedersgäst, poeten Jila Mossaed, som är ledamot av Svenska Akademien och aktuell med diktsamlingen ”Orden är försenade”. Det var ett samtal som rörde sig kring konflikten i Ukraina, poeters roll som sanningssägare i diktaturer och Jila Mossaeds väg från iransk till svensk poet efter flykten till Sverige 1986.

Annons

Hon gav även de fem nominerade författarna ett gott råd på vägen:

– Var närvarande i er själva och i orden, vittna om tiden. Var inte rädda för att prata om sanningen och lita på sanningens krafter.

Kvällens konferencier var BT:s tillförordnade kulturchef Elin Thornberg och kvällens husband var Lilla Krogen Band.

Se hela galan i efterhand:

Här saknas innehåll

Fakta

Juryns motivering

”För en innovativ roman som uppfinner livets drömska lätthet i det svåra.”

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons