unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Pjäsen där allt blir till poesi

Orden. För skrivaren är orden syre. För skrivaren går det inte att leva utan dem. Det är inte ett val skrivaren gör, det är en bana redan utstakad. Så komplicerat det blir då, när banan är utstakad i ett förtryckande land där orden inte är fria, och inte heller kvinnan som skriver dem.
Kristina Issa, Bahareh Razekh Ahmadi, Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt och Oldoz Javidi i Upprorets poet.
Kristina Issa, Bahareh Razekh Ahmadi, Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt och Oldoz Javidi i Upprorets poet.
Foto: Ola Kjelbye

Pjäsförfattaren Jila Mossaed är en poet och författare som kom till Sverige från Iran 1986. I Iran var hon en av landets främsta poeter, och hon har kommit att bli detsamma här i Sverige. Hon har tilldelats flera priser för sin lyrik, och nu i höstas valdes hon in som ny ledamot i Svenska Akademien.

I Upprorets Poet möter vi en kvinnlig poet, som flyttade från Iran till Sverige 1986 – Bahareh Razekh Ahmadi blir här Jila Mossaeds röst. Hon berättar om en annan kvinnlig poet vars texter hon lärde känna som ung: Forough Farrokhzad. Genom hennes berättande, och de andra skådespelerskorna – Kristina Issa, Oldoz Javidi, Angelica Negin Radvolt, och Sara Zommorodi – får vi följa Forough Farrokhzads liv som ung, passionerad poet, och kvinna, i 1960-talets Iran. Skådespelerskorna turas om att gestalta Forough, och byter ofta karaktär genom skickliga kostymbyten framför publikens ögon. På ett ögonblick går de från en person till en annan, känslan är lika stark sprudlande lycklig som panikartat sorgsen. Ibland sker scenbytena genom sång – blandat humoristiska och melankoliska musikinslag, bäst när Kristina Issa står ensam och trollbinder.

Hon ville gifta sig för kärlekens och passionens skull, men när hon sedan kände sig fängslad och lämnade sin man för att ha otaliga affärer med andra män, blev hon snart känd som en skandalpoet. En kvinna som sa vad hon ville och låg med den hon ville, och fick utstå följderna av det, på en plats där poesin var männens, och kvinnorna också skulle vara det.

Det är de skrivande kvinnornas pjäs. Männen förekommer endast farsartat, när kvinnorna klär ut sig till dem i stora mustascher. Med ett undantag: Forough Farrokhzads homosexuelle bror. Men i all kritik mot det förtryckande patriarkatet, och i männens farsartade – men ändå aldrig hånade – karaktärer, bibehåller Mossaed ständigt värme i sitt berättande.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Över värmen ligger censurens tyngd. Tyngden av männen pjäsen inte visar: De som styr, de som säger vad som får sägas och inte, vad som får skrivas och inte. De som än i dag utgör ett hot för skribenter, även i fria länder. Men orden, poesin, kommer alltid ut ändå.

Att Mossaed är poet råder inga tvivel om. Varje monolog, dialog, ton, rörelse, ja pjäsens varje tum genomsyras av poesi. Pjäsen i sig, blir en dikt.

Pjäs: Upprorets Poet

Var: Götebirgs Stadsteater, Studion
Av: Jila Mossaed, Rebecka Örtman
Regi: Rebecka Örtman
Medverkande: Bahareh Razekh Ahmadi, Kristina Issa, Oldoz Javidi, Angelica Negin Radvolt, Sara Zommorodi
Längd: Ca 2 timmar och 15 min inkl paus
Spelas till: 12 jan, 2019