GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nya ”Scream” – lika spännande som passformsbefriade mom-jeans

90-talet ringde och ville ha tillbaka sin trötta ironi. Den nya ”Scream”-rysaren är en förlegad upprepning som varken är särskilt läskig eller smart.
Filmrecension • Publicerad 13 januari 2022 • Uppdaterad 14 januari 2022
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Neve Campbell är tillbaka i "Scream."
Neve Campbell är tillbaka i "Scream."Foto: Brownie Harris, Brownie Harris/Paramount Pictures
Skräck

Scream

Premiär: 14 januari

I rollerna: Neve Campbell, Courteney Cox m fl

Regi: Matt Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett

25 år efter originalet och tio år efter den senaste uppföljaren är det dags för en ny ”Scream”-film, som bjuder på några kära återseenden och en hel del blod. Men den är aldrig särskilt läskig eller i närheten av så smart som den försöker ge sken av.

Återigen handlar det om en (flera?) skräckfilmsnördiga knivmördare med skriet-mask, Spökplumpen-dräkt och extremt långsökta motiv som telefon-terroriserar tonåringar i den amerikanska småstaden Woodsboro. Även denna gång är tanken att vi med spänning skall undra vem som döljer sig bakom masken, men man bryr sig inte nämnvärt och nerven uteblir, vilket också kan sägas om de oinspirerade mordscenerna.

”Scream” anno 2022 följer exakt samma självreflekterande, meta-filmiska mall som Wes Cravens original. Skillnaden är att det landade perfekt i mitten av 90-talet med publikens uppdämda frustration efter två decennier av standardiserade regler för ’slasher’-genren, och stack hål på dessa med en stor, ironisk kökskniv. Idag ser filmlandskapet annorlunda ut och för oss som var med när det begav sig känns den nya ”Scream” lika spännande som comebacken för överdimensionerade hoodies och passformsbefriade mom-jeans.

Återigen handlar det om en skräckfilmsnördig knivmördare med skriet-mask, Spökplumpen-dräkt och extremt långsökta motiv som telefon-terroriserar tonåringar i ”Scream”.
Återigen handlar det om en skräckfilmsnördig knivmördare med skriet-mask, Spökplumpen-dräkt och extremt långsökta motiv som telefon-terroriserar tonåringar i ”Scream”.Foto: Paramount pictures

Nog finns ett visst nöje i att rollfigurerna, inklusive antagonisten, för en form av dialog med publiken om genre-kunskaper i ett slags blodigt spel. Samtidigt faller filmen på eget grepp eftersom den slaviskt följer sina egna föregångare. När rollfigurerna spyr galla över Hollywoods idétorka med idel nyinspelningar och uppföljare kan det vara värt att påminna om att vi faktiskt tittar på ”Scream 5”, även om någon varit smart nog att stryka siffran ur titeln.

Att filmen flitigt pekar finger åt sin egen konstruktion räcker inte. För varje gång mördaren ringer och försöker skrämmas på någons hemtelefon (hur många av dagens unga kan ens relatera till hemtelefon förresten?) eller mobil växer känslan av att ”Scream”-konceptet är förlegat. Det enda samtal man själv sitter och väntar på är att 1996 skall ringa och vilja ha tillbaka sin trötta ironi.

Mats T OlssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.