Annons

Naseh och Sandström utforskar bygemenskapens baksidor i deckardebuten

När Negar Naseh och David Sandström gör gemensam författardebut i spänningsgenren tycks de mer intresserade av landsbygdsproblematik och det mellanmänskliga än själva dödsfallet. Gott så, tycker Bella Stenberg.
Recension • Publicerad 30 september 2023
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Kriminalroman

En bondes död

Författare: Negar Naseh och David Sandström

Förlag: Romanus & Selling

Författaren Negar Naseh tar sig an deckargenren tillsammans med debutanten David Sandström.
Författaren Negar Naseh tar sig an deckargenren tillsammans med debutanten David Sandström.Foto: Thron Ullberg

I spänningsgenren är det svenska inlandet och glesbygden allt annat än bortglömt. Även återvändarna är många, de poliser som av olika anledningar slickar såren eller söker tryggheten i hembygden.

Marita Widmark är ingen äkta återvändare. Hon är civil utredare vid Stockholmspolisen men återkommer regelbundet till Brännliden, barndomsbyn i inlandet mellan Umeå och Skellefteå. Hon är sjukskriven efter cancer, och även om hon nog borde omvärdera sig själv, eller åtminstone sin osunda relation till jobbet, så är det byn och byborna hon kommer att se med nya ögon.

Annons

Det där med att vila ut går så där när Marita får nys om ett dödsfall som avskrivits som en olyckshändelse. En man som hittats full och ihjälfrusen, bara ett par meter utanför dörren. Till råga på allt blev han sedan överkörd av den gravida sambon som nu gömt sig hos Maritas extramamma Nancy, byns original.

”Titeln ”En bondes död” ska tolkas både bildligt och bokstavligt. Det handlar om den döde bonden Jens, men också om alla de svenska bönder som inte längre har möjlighet att utöva sitt levebröd.”

Tempot är långsamt, ibland tvingas jag stanna upp och läsa om en mening för att den är knölig, och norrländskan hörs i dialogerna. Marita är på många vis också en typisk fiktiv polis. Ensamlevande och gift med jobbet (även om hon har sex med grannen). Som motpol får hon den unga, entusiastiska och färska polisen Bahar Parsipour från Umeå. De bildar ett underhållande par och lär sig av varandra. Marita får också lära sig mycket hon inte vill veta om Brännliden. Och att det går att samtidigt både vara innanför och utanför.

Bygemenskapen är stark men har rejäla baksidor. Hjälpsamhet leder till beroende, EU-bidrag till en svart marknad, småbrotten kanske inte är så små. Och alla ser genom fingrarna. Där finns de nyinflyttade, de strävsamma, storbonden som inte gör tjänster av sitt hjärtas godhet. Allt det som göms i snön och tittar fram när Marita och Bahar nystar bakåt i den dödes liv. Gott om gamla oförrätter och sidospår. Men är det verkligen något som är starkt nog att leda till mord?

Titeln ”En bondes död” ska tolkas både bildligt och bokstavligt. Det handlar om den döde bonden Jens, men också om alla de svenska bönder som inte längre har möjlighet att utöva sitt levebröd. Paret Negar Naseh och David Sandström tycks mer intresserade av landsbygdsproblematik och det mellanmänskliga än av själva dödsfallet. Gott så.

Fakta

Negar Naseh och David Sandström

Negar Naseh är född 1984 i Uppsala, läkare och författare, och har skrivit tre romaner, den senaste är ”En handfull vind”. David Sandström är född 1975 i Umeå, musiker, låtskrivare och tidigare trummis i hardcorebandet Refused. De är också ett par privat.

”En bondes död” av Negar Naseh och David Sandström
”En bondes död” av Negar Naseh och David Sandström
Bella StenbergSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons