Nära tre timmar lång urladdning av otäck noir-deckare med actionladdad slängkappa
The Batman
I rollerna: Robert Pattinson, Zoë Kravitz m fl
Regi: Matt Reeves
Mord, rån, korruption och sociala orättvisor i en stad där rädslan och hopplösheten härskar medan regnet ständigt vräker ner över de dunkelt upplysta gatorna.
Matt Reeves magnifika serietidnings-filmatisering ”The Batman” är omsluten av ett förtvivlat mörker, så enastående snyggt realiserat att det nästan blir något vackert över det.
Inte så mycket modellerad efter andra superhjälteäventyr som efter seriemördarthrillers som ”Seven” är ”The Batman” en nära tre timmar lång urladdning av otäck noir-deckare med actionladdad slängkappa där hjälten är en tragisk konsekvens av sakernas tillstånd i det skithål som stavas Gotham City. Med raspig röst konstaterar Batman bittert i filmens inledning att under de två år han ägnat åt att bekämpa brott har kriminaliteten ändå skjutit i höjden.
”Med raspig röst konstaterar Batman bittert i filmens inledning att under de två år han ägnat åt att bekämpa brott har kriminaliteten ändå skjutit i höjden.”
Efter Michael Keaton, George Clooney, Christian Bale och Ben Affleck är det Robert Pattinsons tur att axla huvudrollen som Bruce Wayne alias Batman. Med härjad emo-blick gör han karaktären till ett plågat offer för sitt kall som maskerad hämnare som skyr offentligheten och gömmer sig i sitt privata höghus, en mix av Trump Tower och Draculas slott, där han inväntar nattens härjningar.
Som hans nemesis The Riddler gör Paul Dano en mardrömslik tolkning av sadistisk mördare med perverst rättspatos och sikte på Gothams styrande elit för att exponera den ruttna sanningen i maktens korridorer. En tredje huvudperson är Selina Kyle (Zoë Kravitz), alias Catwoman, som spelar en stark roll för både handlingen och Batmans affekt. Samspelet mellan Kravitz och Pattinson är återhållsamt men kraftfullt och kemin uppenbar, trots att båda agerar mestadels maskerade.
Återhållsam är även resten av filmen där allt känns grundat i sin egen förhållandevis trovärdiga verklighet, inklusive de fåtalet mer extravaganta actionscenerna. Fotografen Greig Frasers (”Dune”) storartade kameraarbete hämtar inspiration från serietidningarnas dynamik men känns, tillsammans med klippning och regi, närvarande på ett sätt du sällan upplever i storproduktioner av det här slaget. Jag sitter som på nålar hela filmen igenom, fullkomligt uppslukad av dess mysterium och dystra universum. ”The Batman” är inte bara en av de bästa Batman-filmer som gjorts, det är en riktigt bra film. Punkt.
Välkommen att kommentera
Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.