GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Stefan Eklund: När vardagen krockar med det historiska mörkret

I Jurek Sawkas debutroman blandas en tur till ICA Maxi med den europeiska antisemitismens härjningar.
Stefan EklundSkicka e-post
Krönika • Publicerad 29 maj 2020 • Uppdaterad 29 maj 2020
Stefan Eklund
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Berättarens tur till ICA Maxi är en komisk höjdpunkt i Jurek Sawkas debutroman ”Quality time”.
Berättarens tur till ICA Maxi är en komisk höjdpunkt i Jurek Sawkas debutroman ”Quality time”.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Romankonstens förmåga att samla all tid i ett svindlande nu möter jag i Jurek Sawkas ”Quality time” – en bok som gavs ut i höstas på ett litet förlag, Calidris, och passerade tämligen obemärkt i den strida ström av skönlitterär utgivning vi numera är begåvade med.

Det är synd, för det är en intressant roman, både till innehåll och form.

Innehållet, först. Vi möter berättaren, en man i kultursvängen, frånskild, som tillbringar helgen, har ”quality time”, tillsammans med sina tre barn, kallade Pojken, Sonen och Sladdisen. De gör triviala saker, ser på TV, spelar datorspel, handlar skräpmat – berättaren iakttar sina barn, men är inte överdrivet närvarande, hans fokus är en pågående kärlekshistoria med en yngre kvinna.

Jurek Sawka skriver medryckande, humoristiskt och (själv)ironiskt. Högt språk blandas med lågt. Det finns en detaljmani i texten – alla varumärken namnges frenetiskt – som jag först upplever tröttande men sedan besegras av eftersom den lyckas etablera en absurd bild av modern mänsklig tillvaro i en kommersiell djungel.

Men det som ger romanen djup är det som jag nämnde inledningsvis; hur de tre dygnen med barnen samtidigt innehåller all den tid berättaren och de generationer som föregick honom har levt.

Det spelar egentligen ingen roll men jag antar att det till stora delar är självbiografiskt – berättaren tvingades lämna sitt hemland Polen under de antisemitiska förföljelserna under det sena 60-talet eftersom han ”inte bara är jude utan också en avskyvärd sionist och landsförrädare som tillsammans med cirka trettiotusen andra är skyldig till den misär som Polens övriga trettiomiljoner invånare lider av”.

Berättarens vardagstristess med barnen varvas med tillbakablickar ända till det tidiga 1900-talet, till de trauman som berättarens släkt utsattes för som judar i Europa fram till hans egen ankomst till Sverige och den ambitiösa men inte alltid så lyckade integrationsiver han mötte.

Den historien har vi hört förr, men Jurek Sawka lyckas krocka en grå svensk vardag – skildringen av en tur med Sladdisen till ICA Maxi i Haninge är en komisk höjdpunkt – med det europeiska 1900-talsmörkret på ett säreget sätt.

Jurek Sawka är regissör, dramatiker och skådespelare.”Quality time” är hans debut som romanförfattare. Men det är förstås ingen tillfällighet att bokens formgivning närmast kan beskrivas som scenografisk. Formgivningen, av Rafal Benedek, förstärker de stilblandningar som finns med olika typsnitt och svartvita vardagsbilder insprängda i textsjoken. Vi är fjärran från det stilrena. På det sättet liknar romanen också livet, det svåra men storartade. En udda utgivning, som sagt. Men väl värd att upptäcka.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Läs mer