GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Mörk humor i pjäs om förlossningsdepression på Folkteatern

Kan man skriva sig ur en förlossningsdepression? Det är frågan danska Olga Ravns pjäs Mitt arbete, baserad på hennes bok med samma namn, ställer sig. Pjäsen på Folkteatern är lyriskt vacker med vass humor, och berör stora livsfrågor om födelse, död och kvinnlighet, utan att bli banal.
Teater • Publicerad 29 oktober 2021 • Uppdaterad 9 november 2021
Anna Lundström och Nina Haber i ”Mitt arbete” på Folkteatern i Göteborg.
Anna Lundström och Nina Haber i ”Mitt arbete” på Folkteatern i Göteborg.
Foto: Lina Ikse/pressbild

Mitt arbete

Av: Olga Ravn

Scen: Folkteatern Göteborg, Lilla scen

Bearbetning: Liv Helm, Sanna Albjørk, Christine Sønderris, Marie-Lydie Melono Nokouda

Dramaturgi: Sanna Albjørk, Magnus Lindman

Översättning: Michael Larsson

Regi: Liv Helm

Medverkande: Nina Haber och Anna Lundström

Scenografi och kostymdesign: Freya Sif Hestnes

Scenografiassistent: Astrid Sønderskov Andersen

Ljusdesign: Christian Vest Berntsen

Kompositör och ljuddesign: Nanna-Karina Schleimann

Spelas till: 18 dec

Speltid ca 1 tim och 30 min utan paus

Nina Haber och Anna Lundström spelar båda två Anna, en kvinna som fått sin första barn tillsammans med partnern Aksel. När hon först tittar på sin son upplever hon inte den livsomvälvande kärlek hon trodde.

Anna faller djupt ner i en förlossningsdepression. Hon blir allt en kvinna och nybliven mamma inte ”ska” vara. Hormonerna, skräcken, katastroftankarna och maktlösheten kontrollerar henne helt, och det enda som ger tröst är tanken på att hon faktiskt kan dö. Hon föraktar allt mer Aksel och hans enkla arv som man, det arv som inte innefattat samma arbete som det hos kvinnor.

Aksel, å sin sida är en irriterande redig partner och allt Anna inte är: balanserad, ordentlig, icke-hormonell, tränar och äter kikärtor, och så enträgen i att de ska vara jämställda i sitt omhändertagande av barnet att Anna känner sig helt kvävd. På så sätt bli Aksel också sinnebilden för den mor Anna upplever att hon borde vara. Den rediga, den ordningsamma, den som knöt an till barnet direkt. Men det är ju hon som är barnets mamma, inte han.

Pjäsen är genomgående lyriskt vacker, skarpt intelligent, modig, rå, och fylld av mörk humor. Begåvningarna Nina Haber och Anna Lundström har i Liv Helms regi ett enastående samspel där de varvar komik, sorg och dialog. De turas om att vara Anna och att berätta om henne. Samtidigt växer en allt stökigare scenografi fram på scen när det kokas kaffe, steks köttbullar och hängs tvätt (och moderkakor), och den julgran som Anna i raseri motorsågat sönder efter att Aksel åkt på affärsresa ligger i rester på golvet.

Det är brännande smärtsamt att vara så långt inuti Annas sargade sinne och kött. Olga Ravn har lyckats skriva fram maktlösheten i psykisk ohälsa och att tappa bort sig själv, i att vara kvinna och det enormt omvälvande det faktiskt innebär att föda ett barn till världen. Att skapa liv där det inte förr fanns liv, kött där det inte förr fanns kött. Men också att föda vad som kommer bli ett lik, att föda död. Allt detta ständigt genomsyrat med en vass humor som lyckas skapa självdistans utan att bli förminskande, och utan att det någonsin blir banalt.

Agnes Brusk JahnSkicka e-post
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.