unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Monica Wilderoth skildrar kvinnligt missbruk och utsatthet

En smärtsamt lärorik skildring om beroende, missbruk och klass. Så beskriver litteraturkritikern Jimmy Vulovic romanen ”Fallfrukt”.
Malmöbon Monica Wilderoth var tidigare chef för Borås Stadsteater.
Malmöbon Monica Wilderoth var tidigare chef för Borås Stadsteater.
Foto: Fotografica

Fallfrukt

Roman
Författare: Monica Wilderoth
Förlag: Atlas

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

En del författare har förmågan att peta på den mänskliga erfarenhetens allra ömmaste punkter. Med ”Fallfrukt” gör Monica Wilderoth sig till en av dem. Hon sätter i romanen fingret på något av det mest plågsamma, på missbruk och konsekvenserna som det får för barn som tvingas växa upp i det. Läsningen är smärtsam då vi öppet och ärligt får se beroendets mörkaste sidor. Men vacker också. Det är vackert att få beskåda en människa överleva, trots allt. Dessutom är berättelsen lärorik. Den får oss att förstå vad beroende är.

quote
Plötsligt blir hon återigen den lilla flickan som under ett möte med socialtjänsten hör sin alkoholiserade mamma säga ”jag vill inte ha henne”.

Romanen ”Fallfrukt” var tidigare en teaterföreställning. Monica Wilderoth är nämligen skådespelare också. Och kanske har överföringen gått lite för fort. Förlaget borde ha gett texten ytterligare några korrekturvändor. Men i övrigt griper berättelsen ett hårt tag om läsaren och leder oss in i en människas nakna existens. I centrum står ett jag i form av en medelålders kvinna som lever ett ordnat liv med universitetsjobb och sunda dagliga rutiner. Tidigare var det inte så, långt ifrån. Fosterhem och eget missbruk tillhör hennes förflutna, men ett brev från modern som inte har hört av sig på över trettio år gör att allt kommer ikapp igen. Plötsligt blir hon återigen den lilla flickan som under ett möte med socialtjänsten hör sin alkoholiserade mamma säga ”jag vill inte ha henne”.

Monica Wilderoths sätt att fånga och förmedla flickans känslor av övergivenhet, rädsla och skam är bland det starkaste jag har läst. Även skildringarna av moderns och senare också flickans/kvinnans missbruk är oerhört starka. Träffsäkert gestaltar hon den plats mellan självbestraffning och extrem utsatthet där nästan allt missbruk blir till. Men mitt i eländet, det som är hennes modersarv, finns också gripande och minst lika trovärdiga gestaltningar av flickans livslånga kärlek till och saknad efter modern.

Ett exempel på hur saknaden gestaltas är genom minnessaker från barndomen. Dagen då socialen hämtade flickan fick hon välja något att ta med sig. Det blev en liten ask med fina saker i. Asken följer sedan med genom uppväxten och varje morgon kontrollerar flickan att allt är kvar i den: ”Din lukt finns kvar i asken och jag vill spara på den så jag öppnar locket så lite och snabbt jag kan.” En sådan formulering säger mer om kärlek och saknad än en hel doktorsavhandling i ämnet någonsin skulle kunna göra.

quote
Moderns och dotterns missbrukarbanor vävs samman så att det blir svårt att skilja dem åt

Så trots total frånvaro är alltså modern helt närvarande genom hela flickans/kvinnans liv. I textens form kommer den närvarande frånvaron till uttryck genom att suggestiva scener som visar moderns och dotterns missbrukarbanor vävs samman så att det blir svårt att skilja dem åt. Romanens baksidestext talar om att ”Fallfrukt” är en historia om kvinnligt missbruk och klass. Jag kan bara hålla med. Den visar att ett beroendemönster varken börjar eller slutar i en enskild individ, att orsakerna och effekterna finns någon helt annanstans än i den flaska eller det piller som missbrukaren för tillfället håller i sin hand.

Läs mer

Anna Hallberg, Donia Saleh och Nina Björk.

Kultur

Anna Hallberg, Donia Saleh och Nina Björk tar plats på kritikerlistan

Recensenterna väljer de bästa böckerna just nu. Åsa Linderborg kvar i topp.

Alex Schulmans barndomsskildring sätter ord på det tystade

Kultur

Alex Schulmans barndomsskildring sätter ord på det tystade

Alla medelålders säger: ”Vi pratade liksom aldrig om någonting i min familj. Inte på riktigt.”

Såriga och smärtsamma dikter om sorg

Kultur

Såriga och smärtsamma dikter om sorg

Poeten Anna Hallberg varierar diktens form men också själva berättandet i ”Under tiden”.

Mycket rök men lite eld i ny klimatthriller

Kultur

Mycket rök men lite eld i ny klimatthriller

Pernilla Ericson lyckas inte övertyga recensenten Per-Axel Svensson.

Storartat om den kriminella medeltiden

Kultur

Storartat om den kriminella medeltiden

”Smutsiga hjärtan” är en ordagrann medeltidsdeckare där miljöer, personer och kriminalitet hör ihop.

Författaren Ola Larsmo är aktuell med romanen "Översten", som rör sig i samma historiska miljöer som förra boken ”Swede Hollow”.

Kultur

Ola Larsmos kämpande överste drabbar läsaren

Svensken som stred i kriget mot slaveriet fångas känsligt i ny roman.