bokrecension • Publicerad 18 april 2020
Graham Swift gjorde stor succé 2016 med ”Mödrarnas söndag”. Hans nya roman, ”Här är vi”, är lika bra.Foto: Janus van der Ejinden

Här är vi

‭ROMAN

Här är vi

Författare: Graham Swift

Översättning: Hans-Jacob Nilsson

Graham Swifts nya roman ”Här är vi” är en mästerligt komprimerad berättelse om ett triangeldrama. Att Swift på så få sidor förmår dyka ner i tre människors hela liv, elegant kasta sig mellan olika tidsplan och samtidigt få läsarens bräckliga existentiella grund att rämna – ja, det är ett litterärt illusionstrick av högsta rang.

Illusionstrick är också ett bärande tema i romanen. En av de tre huvudkaraktärerna, Ronnie, är trollkarl. Det är i det sena 50-talets engelska teatervärld vi möter honom först, i Brighton, på en scen ute på en pir, långt bort från de seriösa Londonscenerna. Ronnie och hans assistent Evie gör succé kväll efter kväll med en svindlande trolleriakt. Den tredje personen i dramat är konferenciern Jack, skämtsam och charmig med en osviklig publikkontakt.

1959 är de alla unga, alla med livet framför sig. Sedan vecklar Graham Swift ut historien både bakåt och framåt i tiden. Ronnies, Evies och Jacks barndom, deras mödrar, deras frånvarande fäder – med ett avskalat och effektivt språk förvandlar Graham Swift dessa romankaraktärer till människor av kött och blod som berör läsaren starkt.

”Mannen i huset är en gammal trollkarl som lär Ronnie yrkets alla knep.”

Mest gripande är berättelsen om Ronnie. Hans egocentrerade mamma skickar ut honom som krigsbarn från London till den engelska landsbygden, där han får bo hos ett äldre barnlöst par. Mannen i huset är en gammal trollkarl som lär Ronnie yrkets alla knep. När det sex år långa världskriget är slut återvänder Ronnie till mamman som fortfarande är föga intresserad av sin son och måttligt imponerad av dennes vilja att leva på sitt trolleri.

Ronnie blir vän med Jack som lovar honom en plats i hans show om han skaffar sig en assistent. Det gör han, Evie, en usel sångerska men bra danserska. De blir kära och planerar att gifta sig samtidigt som de gör succé med sin trolleriakt.

Där gör Graham Swift ett nytt tidshopp med en trollkarls lätthet. Plötsligt är det 2009 och den 75-åriga Evie är nybliven änka, men inte efter Ronnie, utan efter Jack. Hur gick det till? Vad hände mellan Jack, Ronnie och Evie 50 år tidigare? Graham Swift tar oss tillbaka igen, de tre levnadsödena i romanen fördjupas ytterligare. Och slutet är magiskt.

Engelsmannen Graham Swift är 70 år gammal och en sparsmakad författare med en tämligen gles utgivning bakom sig. Hans förra roman ”Mödrarnas söndag” (2016) hyllades av en enig kritikerkår. I sin skenbart lediga komposition påminner ”Här är vi” om den romanen. Men Swifts romankonst är inte bara elegant och flyhänt. Här finns också den stora litteraturens förmåga att oroa oss genom att peka på det tillfälliga i tillvaron. Som när Evie tänker tillbaka på scenkvällana ute på piren, på att de hade havet under sig, på fiskarna som fanns där, på sjögräset: ”Om scenen plötsligt öppnade sig skulle vi alla störta ner i havet”.

Stefan EklundSkicka e-post