Skivrecension • Publicerad 18 maj 2022
Lykke Li.
Lykke Li.Foto: Pressbild
Pop/indie

Lykke Li

Album: Eyeye

Skivbolag: PIAS

2018 hände något knasigt på den svenska musikscenen. En av våra mest intressanta skapare gav sin artistiska integritet en paus och bestämde sig för att plaska runt i poppens barnbassäng. Ni vet, där Tove Lo och Zara Larsson hänger. Där har Lykke Li aldrig befunnit sig tidigare och hon har ingenting där att göra. Må hon aldrig röra sig ditåt igen. ‘’So sad so sexy’’ var rätt och slätt en enorm besvikelse. Samma sak kan inte sägas om ‘’Eyeye’’.

‘’No hotel’’ drar igång 36-åringens femte album med ett lass drömpoppiga Twin Peaks-vibbar som kan vagga vem som helst till sömns. En tillfluffad gitarr ligger tjugo mil bak i mixen och sätter en myskuslig stämning samtidigt som vår sångerska vägrar ge upp hoppet om en romans som flytt henne.

Låtarna tonar in och ut sömlöst. Vi rör oss vidare till ‘’Highway to your heart’’, ett Sinéad O’Connor-likt nummer som för Lykke Lis vackra ton till förgrunden. Över sedan till en annan höjdpunkt i form av psykedeliska ‘’Carousel’’, som rent instrumentalt låter som något ur syntpionjären Mort Garsons diskografi. Knappast något du väntar dig från en svensk popskiva men utan tvekan en trevlig överraskning.

Björn Yttling (Peter Bjorn and John) och artisten själv delar på produktionsuppdraget och låt det ropas ut att de är i högform på den fronten. Smått otrolig upphämtning från Björn, med tanke på hur undermålig hans produktion var på Shout Out Louds platta som kom här i våras. Produktionen och instrumenteringen är här en parallell kraft som tar vid och fyller i vid de fåtal tillfällen där sångens begränsningar gör sig påminda. Distortion och ekon används på ett vågat, effektfullt sätt och ger en storslagen och högst behaglig ljudupplevelse som slukar dig som kvicksand.

Vi har hört Lykke Li ventilera om uppbrott, lust, brustna och läkta hjärtan förr, men aldrig paketerat bättre än såhär. Efter 2018 års vilsna försök att låta som alla andra så låter hon återigen som sig själv, och därmed som ingen annan. ‘’Eyeye’’ är hennes mest fulländade projekt hittills.

Alexander ForslundSkicka e-post