GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Lena Kvist: Hoppas att vi slipper se en enda digital teaterminut till

Det finns saker som visat sig funka lika bra digitalt under pandemin. Teater är inte en av dem.
Teater • Publicerad 24 juni 2021
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ingen skugga över Ella Schartner, Filip Johansson eller Elin Bornell, de gjorde vad de kunde med ”Ett informellt samtal om den rådande situationen” på Borås Stadsteater i mars 2021.
Ingen skugga över Ella Schartner, Filip Johansson eller Elin Bornell, de gjorde vad de kunde med ”Ett informellt samtal om den rådande situationen” på Borås Stadsteater i mars 2021.Foto: Lina Ikse

Borås Stadsteater gjorde ett gott försök; det var ett klokt beslut att testa att spela teater digitalt, när inte publiken kunde komma till salongen. Bättre än att lägga ner helt och låta personalen irra runt på omplacering i andra kommunala verksamheter.

Men nu när pandemin verkar gå mot sitt slut hoppas jag att den digitala teaterns tid är över. Jag satt hemma i soffan och såg Borås Stadsteaters första digitala uppsättning ”Ett informellt samtal om den rådande situationen”.

Det var inget fel på pjäsen, inget fel på skådespelarna – proffs som Elin Bornell och Viktoria Folkesson – , inget fel på regin, eller scenografin... men teatermagin saknades totalt när teatern skulle strömmas på hemmaplan.

Åtminstone för mig – och om man tittar på visningssiffrorna höll boråsarna med: De ville inte ha sin teater digital. 295 biljetter såldes. För en pjäs som spelats från 5 mars till 15 juni är det verkligen magert, även om teaterchef Marie Nyman optimistiskt påminde om att flera personer kan ha sett föreställningen på samma biljett, i BT:s artikel från igår.

Om Borås hade gjort den digitala teatern tillgänglig utan kostnad för tittaren hade det möjligen blivit fler. Det valde landets andra båda stadsteatrar utanför storstäderna att göra. Uppsala Stadsteater har nått stora tittarskaror med några av sina digitala pjäser. Om man räknar bort skolföreställningarna har ”Meningen med döden” av Erik Gedeon gått bäst, med över 2500 unika tittare. Det är förstås ändå inte så mycket om man jämför med en framgångsrik pjäs, på en riktig teaterscen i Uppsala eller Borås.

Personligen hoppas jag att vi slipper se en enda digital teaterminut till. Teater är en kollektiv verksamhet och magin uppstår i salongen, eller var nu publiken än befinner sig. Och som vi längtar!

Lena KvistSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.