1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Kultureliten får på moppo i ”Lärda kvinnor”

Nyskapande och samtidsadapterade versioner av teaterklassiker, gärna av just Molière, är regissören Hilda Hellwigs specialitet. Nu handlar det alltså om ”Lärda kvinnor”, en pjäs som till alldeles nyligen gick under den svenska titeln ”Lärda fruntimmer.” Man kan förstå att en sådan daterad benämning måste opereras bort, samtidigt som en högst igenkännbar samtid sattes dit.
Ashkan Ghods, Kirsti Torhaug, Lisa Lindgren, Melina Tranulis i ”Lärda kvinnor”.
Foto: OLA KJELBYE

Göteborgs stadsteater, Stora Scen

Teater
Lärda kvinnor
Av: Molière
Regi: Hilda Hellwig
Översättning: Ulf Peter Hallberg
Bearbetning: Hilda Hellwig och Ulf Peter Hallberg
Med: Hanna Alem Davidson, Fredrik Evers, Ashkan Ghods, Johan Karlberg, Lisa Lindgren, Fredrik Lundin, Alexandra Nordberg, Reuben Sallmander, Jesper Söderblom, Kirsti Torhaug, Melina Tranulis
Musik: Tania Naranjo
Scenografi: Jan Lundberg
Kostym: Lena Lucki Stein
Mask: Christoffer Lundin
Dramaturg: Joel Nordström

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Teatern utställer det lockande löftet att här ska det handla om ”sex, lögner och akademier.” Och visst, sex och lögner finns det gott om i denna dynamiska föreställning, men när det gäller akademier är det svårt att hitta mer än en, men det räcker begripligt nog långt för att ge publiken en nöjsam kväll i skadeglädjens tecken, allteftersom de fina salongernas hyckleri, vänskapskorruption och, både i bokstavlig och bildlig bemärkelse, slickande, inbördes beundran rullas upp.

Inledningsvis är det plats på scen för det såta par pjäsen kretsar kring, Philamente och Chrysale, givetvis inte av en tillfällighet synnerligen porträttlika det numera abdikerade kungaparet i kulturens rike, Ebba och Horace. Lisa Lindgren och Reuben Sallmander gör ett härligt samspelt par, fint att se. Strax kan vi också titta in i en lokal som osökt för tankarna till en viss kulturklubb i Stockholm. Där stiger strax fram en man, som i Fredrik Evers för kvällen blonda gestalt, får tanken att gå till vännen i familjen, författaren Stig Larsson, här den fale friaren och kultursnobben Trissotin.

Så är karusellen igång, och det snurras verkligen hejvilt, vridscenen är i flitigt bruk och pjäsens sekvenser bryts ofta upp i dans och sång. Det förtjänar att nämnas att Hilda Hellwig och hennes ensemble gör ett djärvt experiment genom att spela utan förstärkt ljud, alltså inga myggor på kinderna, och dessutom på vers, klingande men som ofta i svensk språkdräkt lätt gravitetisk alexandrin. Då har Hilda Hellwig och Ulf Peter Hallberg ändå fräschat upp den gamla texten och lagt till en hel del nyskrivet som sätter in pjäsen i samtiden.

Det är en utgångspunkt för pjäsen att nu är det kvinnorna som tar initiativen, de låter männen orra till sig och tar för sig av inbilskt mankön – men det bör dock sägas att Molière inte riktigt tillåter att det går till en entydig seger för kvinnorna, så radikal var han långt ifrån. Så i stället kommer pjäsen att spegla ett kultursnobbistiskt apspel, och det gör den med den äran. Det är ljuvlig situationskomik när lätt igenkännbara manliga ”genier” som ”Bruno K Öijer” och ”Ulf Lundell” fjädrar sig inför en kättjefull kvinnlig publik. Komedi var ordet.

Hannah Alem Davidson, Fredrik Evers, Lisa Lindgren
Foto: OLA KJELBYE

Läs mer

Borås

JUST NU: Företagspersonal ingrep mot välkänd tjuv

Den misstänkte sitter på nytt anhållen.

Sport

Längdskidor: Ulricehamn förstärker på damsidan

20-åriga Hanna Abrahamssson representerar Ulricehamns IF nästa säsong.

Amazons etablering i Sverige

Lokala aktörer om Amazon: ”Ska nog vara orolig – en prispressare”

Nellys vd: ”Kommer förändra hela branschen”

Borås

Tolkar riktar hård kritik mot nya appen: ”Förlorat 80 procent av min inkomst”

”Det är en ohållbar arbetsmiljö”, säger Nadine, tolk som utgår från Borås.

Sommar i P1

Ett innehållsrikt liv gör sig väl som sommarprat

Svante Lindqvist bjuder på nattsvart mörker och den ljusaste livsglädje.

Ulricehamn

Klart för ny gångbro i centrum – efter över 20 års väntan

Bron ska koppla samman strandpromenaden och centrum.