1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Kontrabasen – 90 minuter som rymmer ett liv

I ”Kontrabasen” på Göteborgs Stadsteater får Tomas von Brömssen visa vilken unik förmåga han har när det gäller att visa hur tragik och komik samspelar i en människa.
Tomas von Brömssen spelar huvudrollen i ”Kontrabasen” på Göteborgs Stadsteater.
Foto: Ola Kjelbye

Kontrabasen

Göteborg Stadsteater
Kontrabasen
Av: Patrick Süskind
Översättning: Hans Axel Holm
Bearbetning och regi: Eva Bergman
I rollen: Tomas von Brömssen
Musiker: Bernt Andersson, Anders Blad / Bo Stenholm, Daniel Ekborg, Michael Krönlein, Per Melin, Stefan Sandberg
Scenografi och kostym: Tofte Lamberg
Ljus: Willam Wenner
Ljud: Tommy Carlsson
Mask: Elisabeth Wigander
Dramaturg: Sisela Lindblom

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Ibland verkar det så enkelt med teatern: en lysande text, en känslig regi, ett briljant skådespeleri och magi uppstår. Och låt det omgående bli sagt att detta är just vad som är för handen när Göteborgs Stadsteater låter Tomas von Brömssen med sin unika förmåga att blottlägga beroendet mellan komik och tragik spela huvudrollen och den enda rollen i Patrick Süskinds pjäs ”Kontrabasen” från 1981, en modern klassiker.

Scenen förlorar sig på djupet i mörkt blåsvart, dit är handlingen inte heller är förlagd, så gott som allt som sker äger rum på scenens främre del, ja precis ovanför det orkesterdike som inte finns här, men som ändå utgör en viktig utgångspunkt från vilken den ensamme kontrabasisten i von Brömssens gestalt beskriver sin situation – och sin syn på världen och livet. I en halvcirkel bakom honom finns det gäng musiker som i decennier skapat känslor på Backateatern och ibland också på Stadsteatern, särskilt när Eva Bergman regisserar, som hon gör nu också. Och då brukar det som bekant bli bra, mycket bra.

Patrick Süskinds monolog är både skärande intelligent och en pågående detonation av motstridiga känslor. Det ställer givetvis stora krav på skådespelarens lyhördhet för textens variationer och förmåga att förhålla sig till det stora känsloregistret i pjäsen. Den namnlöse huvudpersonen förhåller sig till sitt instrument med både sådan kärlek man kan känna för någon till vilken man en gång länkade sitt öde, och med det hat ett krävande, instängt och unket beroende kan väcka.

Foto: Ola Kjelbye

Det ligger förstås nära till hands att se pjäsen som symboliserande, det är uppenbart att den kontrabas som von Brömssen med ömsom lidelse och leda kretsar kring är lika ofrånkomlig för honom som livet självt, och att alla de möjligheter att komma loss från det klumpiga instrumentet som han drömmer om är omöjliga.

Pjäsen blir mer och mer spänningsladdad och den absurda humorn blir mer och mer uttalad med sin raka förbindelse mellan ångest och uppgivet men befriande skratt. Huvudpersonen hyser bestämda åsikter om de stora kompositörer han tvingas förhålla sig till därbak i orkestern. Han är framför allt skeptisk till Wagner, som också måste ifrågasättas eftersom Hitler var wagnerian.

Den intensiva monologen ger anledning till ett antal musikaliska demonstrationer, där förekommer Wagner (förstås), Brahms, Chopin, Charlie Mingus med flera. Tomas von Brömssen som ju sjunger fint får framföra (på tyska) ”Herr Ober, zwei Mokka” av Oscar Joost. Biermusik trots kaffet. Och lite jobbigt tyskhurtigt. Men han gör det också som ett inslag i en dagdröm, där han äntligen lyckats knyta kontakten med den unga sopran som han förälskat sig i, Sara. Hon är givetvis ouppnåelig för honom, en sliten och illusionslös gammal musiker. Men även en sådan måste väl ha rätt att drömma.

”Kontrabasen” är ingen lång pjäs, allt är över på nittio minuter. Nittio minuter som rymmer ett liv.

Läs mer

Mark

Sjuhärad: Mopeder i krock – två till sjukhus

Strax före klockan tolv på torsdagen kom det in ett larm till Sos om en trafikolycka på Hedevägen i Kinna. Både räddningstjänst och ambulans kallades till platsen.

Nyheter

I natt: En anhållen för mordbrand – kastade upp brinnande föremål på balkong

Hotfull man slängde upp föremål på balkong som fattade eld.

Sport

Få ljusglimtar för Norrby: ”Han borde spela mer”

21-åringens inhopp ett av få plustecken efter frustrerande afton.

Sport

Friidrott: Starka resultat av ymeriterna: ”Jättebra”

Två ymeriter var på plats på Tingvalla IP för onsdagskvällens tv-sända friidrottsgala.

Kultur

Vilma Snygg debuterar med dagboks-EP

Boråsartisten följer upp P4 Nästa-finalen med mer eget material.

Kultur

Åhaga klarar sig några månader till: ”Sen måste pengar in”

Åhaga sökte krisstöd hos Kulturrådet för en knapp miljon. Men de får bara drygt en tiondel av det sökta beloppet.