Annons

Here not here ett måste för den som gillar immersiv scenkonst

Göteborgsoperans tudelade helaftonsföreställning leder ner i underjorden, bakom scenen, genom klaustrofobiska korridorer och tunnlar innan den till slut avslutas på stora scen. Upplevelsen vindlar genom minnen. Mika Becker Laurent går hem med en oklar känsla av obehag och frågan om var gränsen går mellan våra olika medvetande.
Scenkonst • Publicerad 22 januari 2022
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Göteborgsoperans helaftonsföreställning tar med recensenten ner i underjorden och bakom scen.
Göteborgsoperans helaftonsföreställning tar med recensenten ner i underjorden och bakom scen.Foto: Göteborgsoperan

Mycket är annorlunda när vi seglar in i entrén denna kylslagna premiärkväll. Vi har uppmanats komma i god tid, ta med legitimation och vaccinpass. Coronan tvingar oss till underkastelse och gleshet. Personal i svarta munskydd vimlar i foajén och håller ett vakande öga på avstånd. Vi delas in i grupper om 19 personer efter den tidsslot vi tilldelats och informeras om att vi på utsatt klockslag ska samlas under båten en bit in lokalen.

Stämningen är ivrig och förväntansfull startfållan där våra guider instruerar oss om tysta tecken att följa på vägen. En av dem går framför och en bakom. Det känns tryggt när vi ger oss ut i det kalla mörkret, in i en röd slingrande tunnel för att sen föras ner i operahusets underjord. En kittlande wow-känsla infinner sig när vi rör oss in mothusets hjärta.

Annons

Konceptet är spännande, det är som att kliva in i en film när dansarna kommer så nära att våra blickar kan röra vid varandra. Vi trycks upp mot väggen när de springer förbi tätt inpå. De ser ut att leta efter någon. Vi leds vidare omslutna av en rösts vilsna frågor: är jag död, har jag sovit, är jag vaken, var är jag, var är mitt rum, är det här mitt rum?

Också jag undrar när vi plötsligt befinner oss mitt i ett enormt hissrum med delade scengolv. Var är vi, är vi under scenen eller på den? På håll ett pågående kalas. Bordet är dukat, höljt i girlanger och ballonger. Man skålar och glammar. Men i slowmotion. Så fryser bilden, omvandlas till minne. Musiken tystnar. Det känns mörkt.

Stämningen är genomgående tryckt, som bedövad av sorg. Någon verkar fattas. Är inte här. Vi fortsätter. Färden går uppåt i vindlande spiraltrappor. Vi leds in i nya rum alla badandes i rött. Rött som inte enkom är kärlekens färg utan lär framkalla starka känslor, signalera fara och panik. Helvetets färg. Det är något instängt och klaustrofobiskt över det röda temat. Även den ensamma röda ballongen som följer oss genom rummen.

Here not here är ett måste för den som gillar immersiv scenkonst, ett omslutande koncept som raderar gränsen mellan utövare och publik, och som drar en ny publik till scenerna. Doyle och Devlin leker med perspektiven och med minnet, inspirerade av neurologen och författaren Oliver Sacks som beskrivit olika fallhistorier med förändrad varseblivning hos patienter han mött.

Labyrintens bärande tema förskjuter känslan av förankring. Musikens knaprande, dovt mullrande ljudmatta oroar. I akt två sitter vi i salongen. De kollektiva synkrona partierna är ren njutning och dansarna som alltid underbara.

Fakta

Here not here

Scen: Göteborgsoperan

Koncept/koreografi: Maxine Doyle

Koncept/scenografi: Es Devlin

Komposition/ljuddesign: Rachel Dease

Medverkande: Göteborgsoperans Danskompani

Spelas till och med 18 februari

Tips

Mika Becker Laurent

Tips 1: Bokar du en tidig tidsslott blir pausen mellan akt 1 och akt 2 en dryg timme lång. Det kan kännas långt.

Tips 2: Använd pausen och dela med de som fått en annan tidsslot. Scenerna är olika under den första aktens turer.

Boktips. ”Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt” av Oliver Sacks. Finns på pocket.

Mika Becker LaurentSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons