Annons

En doft av lotusblommor

I maj gick den amerikanske konstnären Robert Rauschenberg ur tiden.
Nu visas ett av hans sista verk, ”The Lotus Series”, på galleri Thordén Wetterling i Göteborg.
Kultur • Publicerad 28 augusti 2008

Säg Robert Rauschenberg och de flesta tänker nog på en uppstoppad get med ett bildäck kring magen. I folkdjupet har Rauschenberg blivit närmast synonym med den populära ”geten” (verket heter egentligen Monogram) som finns utställd på Moderna museet i Stockholm.

– Monogram tillhörde vad Rauschenberg kallade ”combines”. Han började på 50-talet använda olika typer av material som han hittade i soptunnor och second hand-affärer. Han kunde kombinera fynden med tygbitar och av detta byggde han upp ett slags collage, berättar galleristen Edvard Thordén.

Annons

Just Robert Rauschenbergs förkärlek till att kombinera element återfinns även i det som skulle bli ett av hans sista verk; The Lotus Series. Det är en svit med tolv grafiska blad som utgår från fotografier Rauschenberg tagit i Kina under mitten av 80-talet.

– Det är inte litografier, utan ett komplicerat blandtryck. Rauschenberg ville inte använda en teknik. Han ville använda alla metoder, säger Edvard Thordén om The Lotus Series.

Samtliga motiv består av ”combines” med bilder av gatumiljöer, byggnader, olika transportmedel, människor, kinesiska konstföremål. Det vardagliga blandas friskt med det mera exklusiva. Och som en slags ledstjärna genom hela sviten lyser lotusblomman.

– Den återkommer i alla hans tavlor. Men här ville han att lotusblomman skulle dominera. Den är en viktig symbol i den österländska kulturen. Enligt Rauschenberg betyder lotusblomman återfödelse. Men också ”all that is beautiful” – som fred, rikedom, att man ska vara sann och snäll, förklarar Edvard Thordén.

”Beautiful” var också något av ett personligt credo för Rauschenberg. Även om man knappast kan beteckna alla verk i hans produktion som klassiskt vackra, så var Rauschenberg personligen mån om att ständigt vara snyggt klädd och överhuvudtaget väldigt estetiskt medveten.

Varför gör ni den här utställningen?

– Vi har ställt ut Rauschenberg många gånger i Sverige, den första gången var på 70-talet. Det här är en slags minnesutställning. Egentligen ville vi göra en större retrospektiv. Men en sådan skulle knäcka oss på grund av de hiskliga försäkringskostnaderna, säger Edvard Thordén.

Robert Rauschenberg räknas som ett av 1900-talets främsta namn i konstvärlden. Hur vill du sammanfatta hans betydelse?

– Rauschenberg kallades för popkonstnär, men det tycker jag är ett felaktigt epitet. Han var före popkonstnärerna och banade vägen för dem. Just nu står det mycket om honom i världens alla konsttidskrifter. Det finns inte en enda konstnär som inte vittnar om Rauschenbergs storhet. Bland andra Jim Dine.

Åh, intressant. Vad säger Dine?

Annons

– Han mötte Rauschenberg som 23-åring. Det stöd och den uppmuntran som Dine fick blev livsavgörande. Rauschenberg visade att allt var möjligt. Annars, menar jag, skulle väl inte någon konstnär gett sig i kast med att skapa en Pinocchio i Borås.

Vill du själv se ”The Lotus Series?”

Vernissagen äger rum på Thordén Wetterling Gallary i Göteborg denna afton kl 18.00.

Utställningen visas sedan till den 27/9.

Christian Dahlgren
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons