Annons

Dödsriket nästa kapitel för "WoW"

Döden är livet och livet är döden. I "Shadowlands", den senaste expansionen till "World of warcraft", har gränsen mellan liv och död suddats ut.
Spel • Publicerad 28 november 2020
Döden är sällan permanent i "World of warcraft". Men i den senaste expansionen, "Shadowlands", står hela dödsriket inför ett nytt hot. Pressbild.
Döden är sällan permanent i "World of warcraft". Men i den senaste expansionen, "Shadowlands", står hela dödsriket inför ett nytt hot. Pressbild.Foto: Blizzard Entertainment
"Shadowlands" lägger till gott om nya områden och föremål för "WoW"-veteraner att bemästra. Tonvikten för den erfarne ligger fortsatt på att, med gemensamma krafter, spöa allt knivigare fiender. Pressbild.
"Shadowlands" lägger till gott om nya områden och föremål för "WoW"-veteraner att bemästra. Tonvikten för den erfarne ligger fortsatt på att, med gemensamma krafter, spöa allt knivigare fiender. Pressbild.Foto: Blizzard Entertainment
Allt är inte mörker och död i "Shadowlands". Spelaren kan välja mellan fyra olika sällskap att ansluta sig till, och några av dem har ett lite ljusare efterliv än de övriga. Pressbild.
Allt är inte mörker och död i "Shadowlands". Spelaren kan välja mellan fyra olika sällskap att ansluta sig till, och några av dem har ett lite ljusare efterliv än de övriga. Pressbild.Foto: Blizzard Entertainment

Det mesta har redan hänt under de 16 år som gått sedan "World of warcraft" slog klorna i alla som vill äventyra i fantasyvärlden Azeroth: Demoninvasioner, zombiearméer, kontinentförstörande naturkatastrofer, upptäckten av nya öar, återupptäckten av gamla världar, alternativa tidslinjer och nedbrunna världsträd.

Nu är det dags för spelarna att bege sig till dödsriket. Och för den som inte har tid att sätta sig in i allt som hänt lovar utvecklarna att "Shadowlands" är ett helt nytt kapitel.

Annons

– Det är enkelt att bara hoppa in. Vi har ett helt nytt område för nya spelare, där lär du dig grunderna i spelet men också vad som hänt i världen, säger Patrick Dawson, produktionschef på Blizzard.

Kärnan är densamma

"World of warcraft" har vuxit och förändrats med tiden och varje ny expansion har tillfört fler figurer och föremål, men enligt Dawson är kärnan densamma.

– Det är fortsatt ett massivt onlinerollspel. "WoW" är designat för att spelas tillsammans, med vänner eller folk du aldrig träffat förr. Samarbete är verkligen kärnan.

För den erfarne "WoW"-spelaren innebär "Shadowlands" mer av det som har lockat tidigare, quests med en handfull kamrater och raids med dussintalet kompanjoner, men också en ny typ av slumpmässigt genererat innehåll.

– Vi har ett torn som heter Torghast, som är annorlunda varje gång du tar dig an det. Utmaningen är att se hur högt upp du kan komma. Varje gång får du speciella förmågor och krafter, men för varje nivå du klättrar så blir också fienderna starkare.

Vill hålla kvar veteranerna

Upplägget återfinns i en rad andra populära spel, bland annat Blizzards egna "Diablo"-serie, och ska närmast ses som ett försök att hålla kvar titelns veteraner ännu lite längre.

Blizzard har sedan en tid tillbaka slutat att ange hur många som faktiskt återkommande betalar för att spela "WoW", men poängterar gärna att de aldrig har haft så många förhandsförsäljningar av en expansion som av "Shadowlands".

Handlingsmässigt ställer den nya expansionen spelaren inför valet att alliera sig med något av de fyra sällskap som kontrollerar delar av dödsriket.

– För oss var det här att tänka utanför ramarna, handlingen går genom alla de fyra områdena och kulminerar i spelarens val av sällskap, säger bandesignern Sarah Verrall.

Hon påpekar att även om områdena som spelaren rör sig i är helt nya och har designats med den specifika grupperingen i åtanke så kommer det att finnas gott om återvändande ansikten.

Annons

– Det är ju trots allt dödsriket och det har dött en hel del karaktärer hittills, så det finns många vi känner igen, säger hon.

Fakta: "World of warcraft"

"World of warcraft" är ett fantasyrollspel där användarna utforskar den fiktiva världen Azeroth antingen själva eller tillsammans med andra.

Spelet lanserades i slutet av 2004 i Nordamerika och Australien och i början av 2005 i Europa. Sedan dess har det kommit åtta större expansioner varav "Shadowlands" (2020) är den senaste. Utvecklarna Blizzard Entertainment släpper inte längre statistik över antalet användare, men det uppskattas att spelet hade som flest betalande runt 2009–2010 då 10–12 miljoner personer var aktiva. 2015, det senaste året Blizzard har rapporterat siffror för månadsprenumeranter, spelade 5,5 miljoner människor. Siffrorna är dock svåra att omsätta i fysiska personer då många spelare har olika sorters betalningsupplägg.

I sin rapport för det tredje kvartalet 2020 listade Blizzard att de hade 30 miljoner aktiva användare, utspritt över alla sina titlar. I rapporten framhöll de också att förhandsförsäljningen av "Shadowlands" hittills överträffat alla tidigare expansioner.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons