Annons

”Da 5 bloods” har mycket att säga – men lämnar mer att önska

Fyra Vietnamveteraner på skattjakt i konfliktfyllt äventyr om politik och historia. Spike Lee har mycket att säga med sin nya film ”Da 5 bloods”, men utförandet lämnar en del att önska.
Krigsdrama • Publicerad 12 juni 2020
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Norm Lewis, Clarke Peters, Isiah Whitlock JR och Delroy Lindo i ”Da 5 bloods”.
Norm Lewis, Clarke Peters, Isiah Whitlock JR och Delroy Lindo i ”Da 5 bloods”.Foto: DAVID LEE/NETFLIX

Da 5 bloods

Krigsdrama

I rollerna: Delroy Lindo, Chadwick Boseman m fl

Regi: Spike Lee

Visas på: Netflix

Spike Lees efterlängtade nya Netflix-film ”Da 5 bloods” börjar med en gammal svartvit intervju med boxningslegendaren Muhammad Ali. I starka ordalag förklarar han sin vägran att strida för USA i Vietnam. Därefter följer ett kollage med omskakande arkivbilder från 60- och 70-talet, som gradvis tonas in i granna vyer från dagens Saigon där filmens huvudpersoner introduceras.

Det är en effektfull inledning, både känslomässigt och för att åskådliggöra kopplingar mellan det förflutna och nutid. Det är även typiskt Lee som gärna korsar gränsen mellan verklighet och fiktion genom att abrupt klippa in autentiska historiska bilder i det egna verkets universum. Det är också ett av de ögonblick då filmen fungerar som bäst.

Fyra Vietnamveteraner återvänder efter fyrtio år för att hämta hem kvarlevorna av en fallen broder – och samtidigt hitta en gömd guldskatt i ”Da 5 bloods”.
Fyra Vietnamveteraner återvänder efter fyrtio år för att hämta hem kvarlevorna av en fallen broder – och samtidigt hitta en gömd guldskatt i ”Da 5 bloods”.Foto: COURTESY OF NETFLIX
Annons

I hisspitch-version handlar ”Da 5 bloods” om fyra färgade Vietnamveteraner som återvänder efter fyrtio år för att hämta hem kvarlevorna av en fallen broder – och samtidigt hitta en gömd guldskatt. Under resans gång blossar både gamla och nya konflikter upp i ett filmreferensrikt krigsäventyr som kombinerar skattjakt, politik och inslag av afroamerikansk historielektion.

Med ”BlacKkKlansman” gjorde Lee en liknande genreblandning av samhällskritik och underhållning. Då blev resultatet succé. Han har betydligt svårare att hålla ihop ”Da 5 bloods” på ett tillfredsställande sätt. Särskilt tydligt är det i de tillbakablickande Vietnamkrigsscenerna. De må vara avsedda som en intertextuell kommentar till medias klichérepresentation av USAs krigföring men upplevs mest som oavsiktligt fumliga. Även andra delar landar inte som tänkt.

Filmens styrka är Lees afroamerikanska perspektiv där sammanhanget blir regissörens megafon för att skrika ut sin ilska över hur det är att vara svart i (det vita) Amerika, med fingret riktat särskilt mot Donald Trump. Vid ett tillfälle vänder en av de fyra blodsbröderna (urstarkt spelad av Delroy Lindo) blicken mot kameran i ett konfrontativt meta-grepp, även detta signifikativt för Lee, och levererar en svidande monolog djupt inne i djungeln. Slagfältet är ju inte i första hand Vietnam utan Amerikas såriga, rasistiska och våldsamma historia. Regissören saknar sannerligen inte relevanta saker att säga med sin film, men sättet han gör det på denna gång lämnar en del att önska.

Mats T OlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons