GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Couture i dramatikens tjänst

Teaterns kostymer är dramatikens couture, oftast handsydda och skapade för en särskild skådespelare i en särskild roll. På Textilmuseet fördjupar man sig nu i teaterberättandet via Nina Sandströms karaktärskostymer.
Konst • Publicerad 14 juni 2019 • Uppdaterad 14 juni 2019
Kostymdesignern Nina Sandström och fotografen Magnus Länje har lång erfarenhet av arbete på teatern.
Kostymdesignern Nina Sandström och fotografen Magnus Länje har lång erfarenhet av arbete på teatern.
Foto: Jan Pettersson

Det handlar inte om mode, även om det i dag går att hitta likheter på stora galor där de inbjudna snarare vill visa sin personlighet än att de bär någon särskild designer. Inom teatern är det samma sak, berättar kostymdesignern Nina Sandström.

– Jag får allt fler sådana förfrågningar. Man vill förmedla sin personlighet, sin berättelse. Inom teatern är det redan så, kostymerna på teatern har som uppgift att hjälpa till att bygga en karaktär som blir till kött och blod med skådespelarnas hjälp. Jag kan se direkt på en skådespelare när de gått in i en karaktär, och jag tröttnar aldrig på det, säger hon.

I utställningen ”In character”, som öppnar nu på Textilmuseet, riktas fokus mot kostymdesignerns arbete i framförallt teatern, men även operan, dansens och filmens värld. Även om kostymerna i de olika genrerna har samma uppgift, krävs olika mycket av dem. Medan teaterkostymerna oftast är extremt välgjorda, handsydda och detaljerade eftersom de ska se bra ut i alla vinklar och dessutom hålla länge, är filmkläder ofta bara halvfärdiga på grund av den korta förberedelsetiden, och många skådespelare har jobbat med säkerhetsnålar i ryggen.

I den stora hallen, dit besökarna kommer efter en kort introduktion som går igenom kostymdesignerns förutsättningar med berättelsen, det tysta kontraktet med teaterpubliken samt klädernas egna inneboende historia, finns merparten av kostymerna. Här finns kläder som har porträtterat Romeo och Julia, Döden och Narren, liksom Max von Sydows riddarkostym från ”Det sjunde inseglet”, Mikael Persbrandts rock och mantel från en uppsättning av ”Macbeth”, ett gäng klänningar från föreställningen ”Markisinnan de Sade”, och ett par kläder från pågående operaföreställningen ”Carmen”, men då i form av instuderingskläder eftersom originalen inte får lämna operan. Dessutom i stort sett hela uppsättningen kläder från den föreställning av ”Fanny och Alexander” som visades i sju år på Dramaten i Stockholm, indelade i färg.

Isak Jacobi i rollen som berättaren i ”Fanny och Alexander” visar vägen i utställningen.
Isak Jacobi i rollen som berättaren i ”Fanny och Alexander” visar vägen i utställningen.

– Färgen är mitt främsta redskap för att berätta en historia. Därför har jag som avslutning på utställningen delat upp dräkterna från Fanny och Alexander på Dramaten i tre grupper, de mörka, svarta tygerna i kontrast mot de ljusare tygerna, för Bergman ville ha det ljusare slutet. Och sen det röda, julfärgerna som familjen har på sig i jultid. Man måste kunna måla med de stora penseldragen för att skapa en känsla som ska förmedlas, berättar Nina Sandström.

Totalt ryms omkring 50 kostymer. Flera kompletteras med karaktärsfoton av Magnus Länje, däribland bilder på Mikael Persbrandt, Evin Ahmad, Lena Olin och Alexandra Zetterberg Ehn. De är till för att visa hur karaktärerna får liv med skådespelarnas hjälp.

– Det är en spännande grej att se skådespelarnas förvandling, i föreställningen är de i sina karaktärer och sen, när ridån gått ner, är de plötsligt vanliga människor igen, säger fotografen Magnus Länje.

Utställningen visas på Textilmuseet under sommaren med start lördagen den 15 juni, och visas till och med 27 oktober.

Ett antal klassiska kostymer, bland annat Evin Ahmads Hamletdräkt, Den galne kungen i Shakespeares Kung Lear eller Richard III porträtterad av Mikael Persbrandt, en drottningklänning som burits av Alexandra Zetterberg Ehn, Lena Olins Döden och så längst till höger det välkända kärleksparet Romeo och Julia i rött.
Ett antal klassiska kostymer, bland annat Evin Ahmads Hamletdräkt, Den galne kungen i Shakespeares Kung Lear eller Richard III porträtterad av Mikael Persbrandt, en drottningklänning som burits av Alexandra Zetterberg Ehn, Lena Olins Döden och så längst till höger det välkända kärleksparet Romeo och Julia i rött.
Foto: Jan Pettersson
Ett antal karaktärsfoton av Magnus Länje. Från vänster Alexandra Zetterberg Ehn i drottningklänning, Mikael Persbrandt på en gödselstack och Max von Sydows riddarkaraktär i Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
Ett antal karaktärsfoton av Magnus Länje. Från vänster Alexandra Zetterberg Ehn i drottningklänning, Mikael Persbrandt på en gödselstack och Max von Sydows riddarkaraktär i Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
Elin Thornberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.