Annons

Carey, jullåten och pengarna

Det lackar mot jul, och det säkraste tecknet på det är varken adventsstjärnor eller annalkande luciatåg.
Nej, det är att Mariah Careys "All I want for christmas is you" hörs överallt. Alltså ÖVERALLT. I taxin, i affären, på radion, på kompisarnas spellistor.
Musik • Publicerad 28 november 2020
Mariah Carey. Arkivbild.
Mariah Carey. Arkivbild.Foto: Brent N. Clarke/AP/TT

"All I want for christmas is you" släpptes för 26 år sedan, men bara fortsätter att växa och dra in stålar. Förra året blev den för första gången någonsin etta på amerikanska Billboardlistan, och har utöver det toppat listor i över 30 länder. Den är den bäst säljande jullåten av en kvinnlig artist någonsin.

Och det märks i Careys plånbok kan man säga. För några år sedan räknade The Economist ut att låten dragit in över 511 miljoner kronor bara i royalties, och då räknas inte pengarna för de uppskattningsvis 16 miljoner exemplar singeln sålts i.

Annons

I fjol drog låten in över fem miljoner kronor i royalties bara under perioden november till julhelgen, och den summan lär öka ytterligare i år — som varje år sedan 1994. Till exempel på den svenska singellistan närmar sig "All I want for christmas is you" traditionsenligt toppen och ligger just nu på plats fem - ett jultecken säkrare än något annat.

Fakta: "All I want for christmas is you"

Skriven av Mariah Carey och Walter Afanasieff.

Finns med på Careys fjärde studioalbum "Merry christmas" som släpptes 1994.

Är den bäst säljande julsingeln av en kvinnlig artist någonsin, och en av de bäst säljande singlarna av någon artist över huvud taget.

Carey har gjort flera nya versioner av låten, bland annat till sitt eget album "Merry christmas II you" 2010 och som duett med Justin Bieber på hans album "Under the mistletoe" 2011.

Låten har mer än 650 miljoner visningar på Youtube och finns med i Guinness rekordbok för flest strömningar på Spotify under en enda dag (10,8 miljoner 25 december 2018) och flest veckor på brittiska singellistan för en jullåt (20 veckor).

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons