GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Borås i Tiktokstorm – stadsdirektören: ”Ett fantastiskt genomslag”

Hat förenar folk. På videoappen Tiktok är användarna överens – alla hatar Borås. Där cirkulerar dystopiska videor på brinnande kyrkor och flygande demoner med hashtaggen #baraiborås.
Men Borås stadsdirektör Svante Stomberg ser trenden som en möjlighet.
– Jag kan tänka mig att en händelse som börjar så pass mörk kan få ett ljust avslut.
Sociala medier • Publicerad 22 september 2022 • Uppdaterad måndag 13:48
Borås trendar på Tiktok med hashtags som #baraiBorås och #avskaffaBorås. Satirvideos om Borås sprids bland användare på Tiktok.
Borås trendar på Tiktok med hashtags som #baraiBorås och #avskaffaBorås. Satirvideos om Borås sprids bland användare på Tiktok.Foto: TT, Lucas Pertell

Många är förvirrade. Varför har folk så starka reaktioner på en stad som annars hamnar i skymundan?

”Några som vågar åka till Borås?” skriver Tiktokkreatören till exempel Sam Kabodvand.

”Det bästa med Borås är att åka därifrån”, skriver användaren Larsson.

”Alla som inte följer tvångsplaceras i Borås!” skriver satirkontot Goil.

Vissa är rädda för staden, medan andra skämtar om att vilja se Borås brinna. Hashtaggar som #sprängborås2022 och #avskaffaborås trendar på videoappen. Nu har flera virala kreatörer börjat skapa videoutmaningar där de besöker Borås för att upptäcka stan. Reaktionerna är olika. Vissa har till och med blivit besvikna, som videokreatören The Trigos:

– Det fanns bokstavligen ingenting att göra här.

Fakta

Vad är Tiktok?

Tiktok, före detta Musically, är en sociala medier-app där användare kan dela och ta del av videor och livesändningar. Videorna kan var allt från några sekunder till 3 minuter långa och består ofta av dans, matlagning, mode och kanske främst komedi, så kallade ”memes”.

Appen har mer än 500 miljoner användare i över 150 länder. Tiktok är idag en stark konkurrent inom sociala medier och marknadsföring, framför allt för dess möjlighet att skapa virala trender med låtar och danser.

En del konspirerar kring om det är Borås stad som ligger bakom fenomenet. Kanske till och med kommunens bästa PR-trick, enligt en användare. All press är väl bra press? Borås kommuns stadsdirektör Svante Stomberg ser uppmärksamheten som en möjlighet för unga skeptiker att ta del av Borås på riktigt.

– Det som görs på Tiktok är naturligtvis inte en bild man vill att staden ska förknippas med. Men jag kan tänka mig att en händelse som börjar så pass mörk kan få ett ljust avslut. Vi tycker ju vår stad är fantastisk! Vi vill istället säga ”kom gärna och besök Borås!”.

Hatstormen om Borås har även nått Twitter, som användaren Istuggare.
Hatstormen om Borås har även nått Twitter, som användaren Istuggare.Foto: Istuggare

Det är inte första gången Borås blir landets hackkyckling på sociala medier. Våren 2021 tog diskussionen fart på forum som Reddit och Flashback. Användare spred negativa kommentarer om ”tråkiga Borås” och undrade varför någon självmant skulle bosätta sig i staden.

– Hat-trenden på Tiktok har bubblat i några månader men har verkligen växt de senaste veckorna, säger Belmin Nuhic, redaktör på gratissajten Borås DLY. Han driver även sajtens Tiktok-konto.

Belmin Nuhic är redaktör för BoråsDLY.
Belmin Nuhic är redaktör för BoråsDLY.Foto: BT

Borås kommun hoppar nu själva på trenden. Förra veckan startade de upp sitt egna Tiktok-konto med en video där stadsdirektör Svante Stomberg stolt visar upp några av stadens kända offentliga konstverk. I videon står det ”BIB”, förkortning för ”bara i Borås”.

– Videon var mitt eget påfund. Jag tänkte att vi behövde möta upp ryktena på samma plattform och ge tittarna en annan bild av Borås. Nu har videon över 120 000 visningar och 11 000 gillamarkeringar. Det är ett fantastiskt genomslag, berättar han.

Stadsdirektör Svante Stomberg ser nya möjligheter med Tiktokuppmärksamheten.
Stadsdirektör Svante Stomberg ser nya möjligheter med Tiktokuppmärksamheten.Foto: Anders Robertsson
Skärmdump på stadsdirektören Svante Stomberg som stolt visar upp Boråsskulpturen ”House of Knowledge” av Jaume Plensa.
Skärmdump på stadsdirektören Svante Stomberg som stolt visar upp Boråsskulpturen ”House of Knowledge” av Jaume Plensa.Foto: Borås Stad

Han får medhåll av Tiktokkreatören TiktokChrille, eller Christian Skogsgårdh som han egentligen heter. Christian Skogsgårdh är 21 år och utbildar sig till journalist på Södertörns folkhögskola samtidigt som han driver sitt Tiktokkonto där han jobbar med journalistik med ett tilltal som passar unga. Han har bland annat satsat mycket på videor om valet, men ser också till att vara delaktig i trender, som till exempel Boråsmemen. Att hoppa på en trend är viktigt för att kännas relevant som kreatör, menar han.

– I mitt fall så jobbar jag ju med det här och då behöver jag vara uppdaterad och följa trender för att kännas relevant. Jag snappade upp Boråstrenden ganska sent, jag var nog mitt i den och var inte alls först, berättar han.

Christian Skogsgårdh, mer känd som @Tiktokchrille på Tiktok, är en av kreatörerna som hoppat på trenden om Borås.
Christian Skogsgårdh, mer känd som @Tiktokchrille på Tiktok, är en av kreatörerna som hoppat på trenden om Borås.Foto: Simon Rehnström

Boråstrenden har satt stan på kartan. Det är bra marknadsföring, men ger också intrycket till unga att man från Borås sida vill vara relevant, menar Christian Skogsgårdh.

– Det är en bra idé att göra så. Det är kul att stan hänger med och hakar på trenden. Jag gillar att även äldre människor nu har hittat till de här platserna där ungdomar hänger, för man måste kunna kommunicera med yngre. Det här kommer göra Borås bra, om de hittar ett sätt att jobba långsiktigt, säger han.

Exakt hur Borås kommun ska nyttja uppmärksamheten, både på sitt Tiktokkonto och i stan, är ännu inte bestämt, menar Svante Stomberg. Några inplanerade projekt för att locka fler ungdomar är inte på gång, men han hoppas på att kunna fortsätta berätta om Borås.

– Vi vänder uppmärksamheten till något gott, säger han.

Sandra OhannesianSkicka e-post
Elin ThornbergSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.