Annons

Bengt Eriksson: Bengt Eriksson: Var kommer ni ifrån, alla svenska deckardebutanter?

Alla dessa svenska deckardebutanter! Varifrån kommer alla? Hur många kan det finnas? Sinar det aldrig?
Bengt ErikssonSkicka e-post
Deckarkrönika • Publicerad 11 juni 2022
Bengt Eriksson
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många ger ut sin deckardebut just nu.
Många ger ut sin deckardebut just nu.Foto: Fredrik Persson

Jag syftar på lavinen med svenska deckardebutanter. Dessa nya deckarförfattare som dykt upp de senaste två, tre, kanske fyra åren. Inte bara nytillkomna heller utan många debuterade med allt ifrån mycket bra till klart läsvärda och lovande deckare.

Svenska Deckarakademin, som tidigare inte hittade någon debutant oftare än vartannat år, har nu delat ut sitt debutantpris tre år i följd till Malin Thunberg Schunke, ”Ett högre syfte” (2019), Maria Grund, ”Dödssynden” (2020), och Sara Strömberg, ”Sly” (2021).

Annons

Dessutom tre olika sorters deckare i olika kriminella miljöer: den första en europeisk åklagar- och polisroman om Eurojust i Haag, den andra en kvinnlig polisroman med miljö från en anonym ö (nog Gotland) och den tredje med en journalist som amatördetektiv vid Åreskutan.

Vilket får den nya svenska deckarvågen att bli ännu mer spännande. Debutanterna håller sig inte till en gren på deckarträdet utan skriver i diverse undergenrer. Inte heller är det enbart så, även om de hittills nämnda kan tyda på det, att allt fler kvinnor börjar skriva deckare. Också män gör det.

Manliga debutanter (samt en kvinna) från 2019: ”Blodhundar” (i Malmös tidningsmiljöer) av Claes & Eva Fürstenberg och ”Mord på öppen gata” (noirpastisch i Stockholm 1949) av Mikael Fuchs. Från 2020: ”Clara” (samtidsthriller i Malmö) av Jens Lönnaeus, ”Lite död runt ögonen” (ömsint mansnoir) av David Ärlemalm och ”Feber” (Darknet-thriller med försvunnen tolvåring) av Johan Brännström. Från 2021: ”Återvändaren” (polis reser hem till Luleå) av Anders Sundkvist.

Allt och alla? Nej, det finns många fler svenska deckardebutanter från, säg, 1998-99 och framåt. Och ja, de flesta är kvinnor. Till exempel Stina Jackson, ”Silvervägen” (2018), och Maria Broberg, ”Bakvatten” (2020), som bägge skriver norrländsk landsbygdsnoir. Fast Jacksons följande roman, ”Ödesmark” (2020), blev ännu bättre och än mer av Norrland noir!

”Linda Ståhl introducerade en icke-binär polischef i skånska Höllviken, ”Syndaren ska vakna”, och Jeanette Bergenstav skrev en rappt personlig deckare, ”Syndoffer”, om en frilansjournalist på en husbåt i Göteborg.”

Sofie Bjarup debuterade 2019 med den historiska deckaren ”Mörkrets barn” (London år 1888) och Tina Frennstedt gav samma år ut första titeln, ”Försvunnen”, i vad som skulle bli en kalla fall-serie med ett par kvinnliga poliser i Malmö och på Österlen. Kerstin Bergman, ”Oskuld och oleander” (2020), och Kristina Agnér, ”Var inte rädd för mörkret” (2021), skriver á la Maria Lang fast idag. Genre/miljö: dagens Puck Bure på Ekerö respektive i Smålands mörker.

Linda Ståhl introducerade en icke-binär polischef i skånska Höllviken, ”Syndaren ska vakna”, och Jeanette Bergenstav skrev en rappt personlig deckare, ”Syndoffer”, om en frilansjournalist på en husbåt i Göteborg.

Och så vidare. Jodå, ännu fler debutanter kunde – ja, borde – ha nämnts. Ursäkta alla ni som hamnade utanför. I år då, fortsätter lavinen med svenska deckardebutanter även 2022?

Något tidigt att svara på, men en av årets debutanter, Markus Grönholm, förtjänar extra uppmärksamhet för sin språkligt spännande polisroman ”Lelo”. Miljö: Enköpingstrakten.

Annons
Annons
Annons
Annons