Annons

”Benedetta” – mästerligt med en svag doft av kalkon

Religiöst hyckleri och köttslig njutning mellan två lesbiska 1600-talsnunnor. ”Benedetta” är fulländat hantverk med rasande skicklig regi och en svag doft av kalkon.
Filmrecension • Publicerad 2 december 2021
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Bartolomea (Daphne Patakia) och Benedetta (Virginie Efira) hittar en ny leksak i "Benedetta".
Bartolomea (Daphne Patakia) och Benedetta (Virginie Efira) hittar en ny leksak i "Benedetta".Foto: Nonstop entertainment
Kostymdrama

Benedetta

I rollerna: Virginie Efira, Charlotte Rampling m fl

Regi: Paul Verhoeven

Åldersgräns: 11 år

Två vackra, unga nunnor kastar kläderna och släpper lös sina ”förbjudna” lesbiska lustar på ett katolskt kloster i 1600-talets pesthärjade Italien.

Handlingen i ”Benedetta” låter som billig mjukporr från det glada 1970-talet men nomineringarna till Guldpalmen och Queerpalmen i Cannes skvallrar om att det finns mer bakom filmens sensationslystna fasad av sex, våld och religion.

Annons

Med rasande skicklig regi av provokatören Paul Verhoeven (”Basic instinct”, ”Elle”) är det ett ohämmat kostymdrama som lyckas med konststycket att samtidigt framstå som mästerligt med en svag doft av kalkon. Att filmen fungerar så bra som den gör är ett större mirakel än de stigmata som drabbar berättelsens titelperson.

Benedetta (Virginie Efira) är nunnenovis hemsökt av våldsamma och erotiska syner. När en utsatt kvinna (Daphne Patakia) räddas till klostret väcks olika begär hos Benedetta som även börjar uppvisa köttsliga spår av Jesu korsfästelse. Hennes allt högre status utvecklas till en maktkamp med abbedissan (Charlotte Rampling, lysande som alltid), balanserandes på osäkerheten kring vad som är manipulation av blind tro och vad som är faktiska under.

”I en scen gluttar abbedissan genom ett hål i väggen och blir förfärad vittne till hur de båda kvinnorna tagit en träskulptur av jungfru Maria och täljt till en dildo. Vid sådana komiskt blasfemiska tillfällen är det nära att man skrattar rätt ut. I motsatt riktning finns ett par genuint otäcka scener.”

Verhoevens förmåga att kombinera syrlig satir, mörk humor och brutala chockeffekter gör ”Benedetta” till genre-medveten underhållning om religiöst hyckleri där ingenting är heligt och voyeur-temat starkt närvarande. I en scen gluttar abbedissan genom ett hål i väggen och blir förfärad vittne till hur de båda kvinnorna tagit en träskulptur av jungfru Maria och täljt till en dildo. Vid sådana komiskt blasfemiska tillfällen är det nära att man skrattar rätt ut. I motsatt riktning finns ett par genuint otäcka scener.

Här finns också gott om utrymme att diskutera svåra gränsdragningar kring sexualisering och objektifiering, inte minst då filmens regissör är en äldre man. Odiskutabelt är däremot att det handlar om fulländat hantverk med vackert foto, påkostade scenerier och kraftfullt skådespeleri vilket gör ”Benedetta” till en mäktig njutning som både roar och oroar.

Abbedissan (Charlotte Rampling) och nunnorna Benedetta och Bartolomea i "Benedetta".
Abbedissan (Charlotte Rampling) och nunnorna Benedetta och Bartolomea i "Benedetta".Foto: Nonstop entertainment
Mats T OlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons