Öresundsbron har skapat dynamik och tillväxt
Det ger en ganska god bild av hur danskarna uppfattade den nya, fasta förbindelsen – 16 kilometer varav hälften utgörs av själva bron. Fortfarande kan man nog påstå att bron är viktigare för Skåne än för Själland. Även om den gamla uppfattningen att "Asien börjar i Malmö" reviderats något... Men hur man än ser saken så är Öresundsbron en "success story".
Låt mig bara ge några varma fakta: 195 miljoner människor har rest över bron sedan öppningen den 1 juli 2000. Varje dag passerar 20.000 bilar Sundet (via Malmö–Köpenhamn) och sammanlagt har 50 miljoner fordon kört över bron under de tio åren. 2009 var det 11,1 miljoner passagerare på Öresundstågen.
Det finns mängder av exempel på goda samarbeten som uppstått: Öresundsuniversitetet, Medicon Valley, Copenhagen Malmö Port och Öresund Direkt (som ger medborgarna service när det exempelvis gäller skatt, sjukvård, sociala förhållanden, löner och pensioner), för att nu bara nämna några. För tio år sedan var Skåne och Själland regioner i kris.
Idag är Öresund – med sina 3,7 miljoner människor – en av Europas mest dynamiska regioner. Och ännu mer tryck lär det bli 2018 då den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, via Fehmarn Bält, står klar. Högt på önskelistan i Öresundsregionen står också en bro (eller tunnel) mellan Helsingborg och Helsingör.
När Göran Persson var statsminister talade han sig varm för bättre infrastruktur i nordvästra Skåne och var positiv till en fast HH-förbindelse. Han såg axeln Oslo–Köpenhamn, med kuststäderna i västra Sverige, som ett kraft- och tillväxtstråk.
Persson talade med stora bokstäver och ingav – i valtider! – förhoppningar till broentusiasterna i Helsingborg och Helsingör. Men inget hände. Efterträdaren Fredrik Reinfeldt lovar inte lika runt men regeringen har beslutat att tillsätta en studie som ska titta på behovet av ytterligare en förbindelse över Öresund. Vackert så.
Under Öresundsbrons första sju år var jag redaktör för nyhetsbyrån Nytt från Öresund och skrev tusentals notiser om utvecklingen i regionen. Jag minns de första årens farhågor för att miljön skulle påverkas negativt av brobygget. Inte minst centerledaren Olof Johansson var närmast fanatisk motståndare till Öresundsbron och avgick ur Carl Bildts regering i protest mot bron, som han såg var ett projekt som var "feltänkt, miljöfarligt, dyrt och onödigt".
Det var dumt gjort av Olof Johansson och – just det – onödigt! Ty bron har visat sig synnerligen miljövänlig. Växt- och djurlivet, över och under vattnet, frodas – inte minst kring och på Pepparholm, den konstgjorda ön som tåg och bilar passerar. Här finns det numera närmare 500 växtarter, många mycket rara, och åtskilliga utrotningshotade fåglar. Bron ger skydd åt fisk, musslor och blåstång. En miljösuccé, helt enkelt!
Så det är verkligen en god idé, ur alla aspekter, att bygga broar. Öresundsförbindelsen är ett mäktigt och vackert bevis för detta.
Jöran Svahnström
frilansjournalist
Köpenhamn