Annons
Nyheter

Om att köpa skjortor, mat och budskap

Det är synd om människorna, sa Strindberg. Eller rättare sagt, Strindberg lät Indras dotter säga detta i Ett drömspel. Strindberg tyckte nog mest synd om sig själv. Jag tyckte också synd om mig själv häromdagen.
Nyheter • Publicerad 16 februari 2008

Skulle köpa en ny skjorta och det är för mig en plåga. Dels för att jag är allmänt utshoppad, dels för att jag avskyr att bli lurad. Jag förväntas betala för att gå omkring som en idiot med en skjorta där varumärket utgör den mest iögonfallande delen.

Nu blev det ingen skjorta. Trots besök på de flesta ställen, både de vanliga och de fina à la NK, där allt delas upp på märkesvaror. Vilket är fånigt med tanke på att de tillverkas på i stort sett samma ställe av underbetalda satar som inte för en hel månadslön skulle ha råd att köpa en enda skjorta som de själva tillverkat. De får uselt betalt, och kanske cancer som bonus. Elin Wägner skrev redan 1944: ”Så länge det klibbar nöd och tårar vid kaffet och apelsinerna vi serverar ligger vi djupt under hög levnadsstandard.”

Annons

Det är inte bara skjortor jag har svårt att konsumera. Jag har svårt att konsumera partipolitik också. Den hanteras ju ungefär som vilka varor som helst. Partier har blivit bolag som testar sina produkter, gillar att vara moderna och att ”hänga med”.

Jag blir så trött. Finns det något mer befängt än politiker som hävdar att deras förslag är ”moderna”. Herregud, det kan ju rosa sandaler och strypkoppel också vara. Såväl Reinfeldt och Olofsson som Eriksson, Sahlin och Ohly har jag hört beskriva sin politik som modern. Som ni säkert förstår röstar jag på de gröna, men lyckas Peter Eriksson en gång till häva ur sig att den politik han står för är modääärn så lägger jag ner min röst. Faktiskt.

Det gäller att ständigt förnyas, berättade Fredrik Reinfeldt för de stackars moderater som samlats för att få veta vad de skall tycka nästa vecka. Man förväntas vara lojal med loggan. Detsamma förväntas av centerpartister, ty Maud Olofsson vill också förnya sig och tar hjälp av folk utanför partiet.

Kanske kan Ernst göra något åt fasaden? Det värsta är att Maud hotat med att man nu fått igenom så mycket av sin politik att man nu vill ”ge sig på välfärdssystemet”. Jag trodde att det var det man gjort.

Alliansen är orolig för dåliga opinionssiffror. Kanske skulle de lära sig av Mona Sahlin. Säg inget om politiken – men färga håret snyggt, älska Bruce Springsteen och utveckla retoriken. Det enda hon sagt är att rättvisan skall återställas. Man frågar sig stillsamt: från när då?

Men det är inte bara skjortor och politik som är svårt att hantera för oss konsumenter. Mat är svårt också. Nu är det inte köttfärsen jag tänker på i första hand. Den frågan tycker jag är överdriven. Regelverket medför att fullt ätlig och fräsch mat skall kastas bara för att ett datum satts. Ett datum som för övrigt livsmedelshandlaren själv kan sätta.

Det stora problemet i Sverige är inte att det slängs för lite mat, utan att det slängs för mycket mat. Varje kilo nötkött som framställs resulterar nämligen i 13 kilo koldioxid! Det är ungefär lika mycket som en bil, som drar en halv liter bensin per mil, släpper ut på 13 mils körning. Att kasta fullt ätlig mat är som att låta bilen gå på tomgång. Vi människor har som art kommit ända fram till år 2008 därför att vi – utan datummärkning – kunnat överleva genom att via lukt och ögon lära oss vad vi kan äta och inte äta. Det är något vi bör vara rädda om. Både för vår egen självbevarelsedrifts och för klimatets skull.

Skjortan då? Ska försöka köpa en nästa vecka istället. Mina krav är enkla. Den skall kunna användas minst 1.000 dagar, kunna tvättas minst 100 gånger och däremellan bli fräsch genom att hänga ute över natten. Bra för klimatet, bra för ekonomin och bra för en utshoppad sate som gillar kvalitet därför att den håller länge. Ungefär som bra politik.

Birger Schlaug

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons