Annons
Nyheter

Nyström: Hur gör man för att ge en trygg och värdig vård?

En del organisationsmodeller som introduceras inom vård och omsorg är lånade från näringslivet. Det går emellertid inte att bortse från att det finns betydande skillnader mellan produktionsindustri och vårdverksamhet.
Nyheter • Publicerad 17 februari 2013
Foto: 

Inom industrin finns krav på mer eller mindre omedelbar lönsamhet, medan effektiviseringar inom vård och omsorg huvudsakligen handlar om att spara skattebetalarnas pengar.

Men det räcker inte att budgeten går ihop inom den offentliga vården, eller att vinstdrivande vårdföretag kan leverera god vård till så låg kostnad som möjligt för skattebetalarna.

Annons

Inom hälso- och sjukvård sker ibland misstag som får ödesdigra konsekvenser. Inte så sällan får vi höra om systematiskt missade provsvar, för höga doser av läkemedel, eller felaktiga ingrepp under operation etc. Sådana misstag rapporteras till Socialstyrelsen, och åtgärder måste vidtas för att samma sak inte ska ske igen. Inom socialtjänsten blir det också fel ibland, och dessa ska rapporteras till socialnämnden.

När det kommer till mjukare frågor, som t.ex. har med trygghet, bemötande och delaktighet att göra, är gränsen mellan god vård och slentrianmässiga brister inte lika tydlig. Här förekommer sällan eller aldrig formella anmälningar.

Kan man då bortse från vikten av sådana frågor när vården effektiviseras? Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska ju all vård ske enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, och socialtjänsten har som uppdrag att främja den enskildes sociala trygghet. Så det borde inte vara möjligt att nonchalera de mänskliga aspekterna av den professionella vården. Men trots att det finns gott om forskning kring bemötande i samband med ohälsa eller social utsatthet är det sällan som denna kommer till direkt praktisk tillämpning.

Hur gör man då för att ge en trygg och värdig vård och omsorg, där mänskliga behov blir adekvat bemötta?

Ibland är svaret enkelt, som när det gäller att skapa kontinuitet i vårdrelationer. Ändå tvingas många patienter att om och om igen berätta om sin ohälsa för nya vårdgivare, och hemtjänst kan innebära att ständigt ta emot främmande människor i sitt hem, som dessutom knappt klivit innanför dörren innan det är dags att rusa vidare.

Att stödja trygghet, värdighet och delaktighet hos personer med vård- och omsorgsbehov är inte gjort i en handvändning. När det handlar om mänskliga behov går det inte alltid att tillämpa forskningsresultat enligt en i förväg bestämd mall.

Därför är det viktigt att professionella vårdare ges tid att reflektera över hur forskning kring sådana frågor kan omsättas i konkret vårdutveckling på den egna arbetsplatsen, och i relation till varje enskild patient eller vårdtagare. Därför utbildar vi reflektionsledare på institutionen för vårdvetenskap på Högskolan i Borås.

Om effektivitet bara mäts i kronor och ören bryter man mot lagstiftningen för vård- och omsorgsområdet. När organisationsmodeller som utvecklats inom näringslivet tillämpas inom vård och omsorg, bör man vara medveten om att tid för reflektion inte kan ”effektiviseras” bort.

Maria Nyström

professor i vårdvetenskap

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons