Annons
Nyheter

Nya vapen i kampen om tittare och läsare

De regionala ”fönstren” i TV blir fler och fler.
SVT introducerar nu Hallandsnytt för oss som bor i Halland. Man kan inte välja Västnytt i stället. Varje vardag presenteras en handfull nyheter från landskapet.
Nyheter • Publicerad 29 februari 2008

Räcker inte de nyheterna till så fyller man på med Göteborgsnyheter från Västnytt. Av en kvarts sändning kanske fem–sju minuter rör halländska ämnen. En del av dem hade platsat i ett ordinarie Västnytt. Nettot är därför kanske inte så stort.

På tisdagskvällen var t.ex. det dominerande inslaget en klump senapsgas som hittats vid Öckerö. På torsdagen fortsatte ett reportage från onsdagen om hur man i Varberg arbetar med att göra människor oberoende av smärtstillande medicin. Och så vidare. Halland är perifert och står inte i centrum för de stora händelserna. Risken är stor att nyhetstorkan snart gör sig gällande och man tvingas servera vattvälling.

Annons

Självfallet ska man inte avge något egentligt omdöme efter bara några dagars sändningar, men man kan ju ändå tillåta sig att diskutera hur långt fragmentiseringen kan gå. Norra Halland är mera Göteborgsinriktat och bekymrar sig föga om vad man har för sig i Laholm. Halmstadborna blickar mera söderut än norrut. Halland är intressemässigt kluvet i höjd med Getinge, och det är mest ifråga om historia och regionala, politiska beslut som Halland är homogent. Av just det skälet har länet två dagstidningar, en i norr och en i söder. Halland är kluvet.

Dagstidningarna har under många decennier, ofta ett sekel eller mer, formats av sina läsares behov. Det finns få varumärken som är så inarbetade. Men med ny teknik har följt nya sätt att förmedla nyheter och vi bevittnar ett genomgripande teknikskifte.

Yngre nyhetskonsumenter väljer gärna internet i stället för papper, bl.a. därför att de har ont om pengar. På nätet är ju nyheterna helt gratis men ofta levererade av dagstidningsredaktionerna. Det är dagstidningarna som genom decennier byggt upp ett förtroende som gör att människor gärna läser deras webbsidor.

Bekymret är hur tidningsföretagen ska kunna få ekonomi på sina webbplatser. För läsarna är bekymret inte lika uppenbart, nämligen att det som kan erbjudas på nätet är ett ganska kortfattat urval av papperstidningens utbud. Det blir en ”metrofiering” av materialet. Man tar nyheterna där de är gratis, inte där de är tillförlitligast. Fördjupning och komplexitet, bakgrund och förklaring skalas liksom det personliga bort, och kvar finns i värsta fall bara samma torftiga pipnyheter som radion har varje heltimme.

Det är snabba men oförklarade nyheter av det slag som också gratistidningen Metro bjuder på. Metro har nämligen inga publicistiska mål, ingen ambition att sprida upplysning, bara att generera vinst. Därför är beroendet av annonsörerna så mycket större än för en prenumererad tidning som BT. Annonser, recensioner och familjenyheter saknas dessutom helt i TV.

Som gammal papperstidningsredaktör är man kanske inte exemplarisk när det gäller att värdera utvecklingen. Man har kanske ett hjärta av tidningspapper. Papperstidningen överlevde radions ankomst såväl som TV:s och det enorma utbudet av kanaler. Därför att tidningen representerar något mer än nyhetsförmedling. BT är en konkret del av Borås själ, faktiskt. Där formas dagligen bilden av denna stad. Hallandsnytt kan aldrig ersätta Hallands tidningar. De som såg Västnytt ser nu Hallandsnytt och inte ändrar det särskilt mycket. Det blir mest snuttar. Radion är snabbare, tidningarna utförligare och bredare.

Ungdomen är dock på väg bort från papperstidningen. Men också från tablå-TV:n som kräver att man är på plats när tablån fordrar det och att man konsumerar innehållet i samma takt som alla andra. Nätet tar då över och man tittar där precis när man vill. För den som vill ha överblick, ett vettigt urval och fördjupning förblir dock papperstidningen överlägsen.

Ingen vet, men man anar en utveckling där tidningen riskerar bli en angelägenhet enbart för en krävande minoritet som är beredd att betala. Andra nöjer sig med gratisnyheter och minskad utblick.

Så segregeras i värsta fall samhället mellan dem som vill vara välinformerade och dem som nöjer sig med gratiskortisar. Det är inte önskvärt.

Lennart Hjelmstedt

f.d. chefredaktör Blekinge Läns Tidning

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons