Nya friska strömningar från Polen
Trots denna nydaning finns rötterna bevarade, som hos Tutka, men man tar också ut svängarna med indisk suka och raga, men också med svensk nyckelharpa i Polska Fran Polska, traditionella polska folktoner, som lär ha förts till Sverige på 1600-talet under namnet polska. De modernistiska tongångarna märks också i Skip Funk, ett folkdub-äventyr av rang. Högst imponerande, i den musikaliska sexmannagruppen, är för övrigt huvudsångerskan Maja Kleszcz.
Efter kommunismens fall i Polen i slutet av 1980-talet, har olika nya, friska strömningar gjort avtryck i landet, då inte minst i huvudstaden Warszawa och Krakow i södra Polen. Dubbelalbumet Bar Warsaw (Nascente/Showtime) med underrubriken Classic & New Polish Flavours är en välgjord samling sammanställd av journalisten och dj:n Phil Medley. Traditionellt och nytt skiljs åt men förenas också som hos kända Warsaw Village Band, överraskningen Village Kollektiv och Krakow-gruppen Kroke, som förenar ny-klezmer med jazz och folktoner.
Kwartet Jorgi från Poznan är unik i sitt slag med jazz och traditionellt till Maciej Rycklys flöjt och trumpetförstärkning. Ett starkt intryck gör också skönsjungande Dikanda, med österländska influenser på den klassiska cd:n. Den något ojämna moderna cd:n domineras av grupper som Vavamuffin, Pablopava och Duberman, där dubreggae och rap mixas med techno, drum’n bass och house. Onekligen nyskapande från ett land i utveckling.
Richard Lindgren är en sångare och låtskrivare, som i dessa skivbranschens svåra tider, ger ut ett eget dubbelalbum på engelska, A Man You Can Hate (Rootsy), ett helt underbart sådant.
Djuplodande texter till vackra ballader sjungna med en röst i hög folk-, rock- och bluesklass, ofta vemodiga, men inte utan humor och hopp. Med suverän kompgrupp gör Richard Lindgren ett imponerande intryck, med en av årets allra bästa svenska plattor.
Kenneth Hammargren