Mode handlar om mycket mer än bara kläder
Mode visas på museer. Just nu visas exempelvis Carl Bengtssons modefotografier på Röhsska museet. Medier uppmärksammar mode genom modereportage och modebloggar. Varför har så många blivit intresserade av klädmode?
Nyheten är central för mode. Det fordras dock att fler än en person anammar det. Det finns forskare som menar att för att något ska bli ”mode” så fordras att beteendet följs av en grupp människor i en viss tidsperiod. Det liknar någon typ av flockbeteende.
Simmel skrev i början av 1900-talet om hur klädmode sprids från högre till lägre samhällsklasser. Haute couture sprids exempelvis till den breda massan genom att kopieras i ett industriproducerat mode. Andra forskare har skrivit att när lägre samhällsklasser försöker efterlikna högre klasser så resulterar det i att de senare skiljer ut sig ytterligare.
Samtidigt kan man konstatera att mode också sprids från lägre till högre samhällsklasser. Exempelvis jeans och tatueringar som blivit masskonsumtion. Mode sprids även på tvärs, bland annat genom modebloggar. Producenter har inte längre total kontroll över varumärken utan konsumenter är deltagare i skapandet av varumärken genom sitt sätt att förhålla sig till dessa.
Mode bygger på en kontinuerlig ström av nyheter som aldrig upphör. Men medan mode tidigare handlade om att köpa ett speciellt plagg som var modernt, så handlar mode idag mer om hur plagget kombineras. Modeskaparen har därmed inte samma kontroll över plagget utan konsumenter deltar mer i skapandet av mode genom sitt eget sätt att klä sig. Mode är mindre uniformt än tidigare. Konsumenter blandar stilar, billigt och dyrt, nytt och begagnat. Vi ser även en högre miljömedvetenhet i klädmodet, och vintage har fått en annan status.
Mode handlar om konformitet och distinktion. Vad som krävs för att vara unik och vad som är socialt accepterat beror dock på det sociala sammanhanget. Klädmode representerar fortfarande flockbeteende, men är betydligt mer diversifierat än tidigare. Det finns som tidigare inte bara ett mode utan flera moden, men växlingarna är nu snabbare.
Mode möjliggör för människor att visa sin sociala position, något som blir ännu viktigare i ett samhälle där identitetens betydelse betonas allt mer. Kläder köps fortfarande för funktion, men i hög om inte högre utsträckning för dess symbolvärden, för att visa för sig själv eller andra vem man är eller vill vara eller vad man står för. Massproduktion och ökad välfärd har gjort mode tillgängligt för många, men för att vara unik i sin klädsel fordras ett större engagemang hos konsumenten.
Det ökade intresset för mode beror nog inte enbart på klädintresse och en större betoning på identitet utan också på att modet reflekterar samhällsutveckling, trender och normer. Modets eller snarare modenas påverkan på samhällsekonomi, miljö, konsumenters sociala position och plånbok behöver fortlöpande diskuteras.
En kritisk reflektion är i synnerhet viktig bland barn och unga där gruppnormer ofta kan ställa alltför höga krav på konformitet, till exempel i form av dyra varumärken.
Karin Ekström
professor, Högskolan i Borås