Annons
Nyheter

Vulgärt i Rydal, älskvärt på Flaménska

Vi kan urskilja två slags konst i nuet utåt- och inåtvänd den förra inte sällan inför massmedias megafoner, i en vrångbild av yttrandefrihet och demokrati, den senare med fantasins vapen.
Nyheter • Publicerad 18 mars 2013
Kjell Sundberg: Nattlogi, akryl.
Kjell Sundberg: Nattlogi, akryl.Foto: 

Båda möter oss i veckan: fotografen Elisabeth Ohlson Wallins retrospektiv på Rydals Museum, och Kjell Sundbergs måleri på Flaménska.

Ohlson Wallin slog igenom med Ecce Homo 1998 i Uppsala Domkyrka med bombhot i följe, och att påven vägrade möta ärkebiskop K G Hammar som försvarat utställningen.

Annons

Hennes utställningar bär provokativa namn som Tjackhora eller Helgon, Läderbögar eller Könskrigare med HBT-personers rättigheter som mål. Senast angreps dock kungahuset med drottningen i skurhandskar skrubbande bort golvets hakkors.

På Rydal visas 40-talet prov från sju-åtta av hennes utställningar. Att möta Ohlson Wallins foton utan massmedias högljudda uppbackning är dock mindre upphetsande. Hon förutsätter hos en alltför mycket fördomar, rädslor och aggressioner. När man inte motsvarar förväntningarna blir bilderna fadda som dietmat. Bibelscenerna är livlösa som museernas gamla panoramor, som i Jesu sista måltid med bedagade kvinnoapostlar, en (Judit?) med en hundralapp instucken i strumpebandet. Eller Jesu intåg i Jerusalem på en Monark-cykel eller i krubban jämte en gipstomte. Som foton är de affekterat uppblåsta, som konst mest banala. Och överdrifterna äventyrar till sist rättviseanspråken och låtsasursäkterna. Ja, värre än så. Hon vulgariserar könskampen.

Men all heder åt Rydal som låter oss tänka och reagera på egen hand.

****

Inåtvänd konst kan likna hur C S Lewis och Tolkien på 50-talet hos en hel barngeneration skapade demokratiska värderingar i kalla krigets tid, som en Ohlson Wallin nu inte är i närheten av.

Värmlänningen Kjell Sundberg, målare i akvarell/akvarellkrita, eller akryl, leker fram ljus och energi i bilder att växa av och ur, påminnande mig om Narnia.

Bilderna är på ett plan avbildande, oftast av byggnader och landskap, men innehåller nästan alltid

abstrakta element som lämnar alla möjligheter till tolkning, och egna äventyr, öppna.

Han verkar i Kristinehamn, är född 1950 och i huvudsak självlärd, och vi mötte honom för tio år sen på dåvarande Galleri Bacchus. Öppenhet, ljus och starka färgackord är ledord i hans älskvärda konst.

Rolf Haglund

Elisabeth Ohlson Wallin: Foto

Rydals Museum

Till 8 september

Kjell Sundberg: Måleri

Flaménska Galleriet

Till 7 april

Krister Persson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons