Tredimensionell väv och fotograferad is
Hon kom med tio vävnader och åtta tryckta blad, alla i närkontakt med vävkonsten. Några vävar blev färdigställda så sent som på hängningsdagens morgon.
Vävarna bär i hög grad hennes egen signatur, den vi mött redan tidigare, ofta med tredimensionella inslag av piassava och kokos, pärlor och egenhändigt färgade material, från garner till papperssnören, delvis uppvecklade till remsor, eller som inlagda band i ryateknik. En stackars karl till recensent blir huvudyr av alla begrepp som kypertbindning, ikatteknik, clasped weft och annat, men det ögonen fångar är vackert, särskilt en väv med schablontryck som repats upp igen, varvid varje spole numrerats och vävts in på nytt, med märkliga slumpartade bildeffekter, där plötsligt ansikten tycks titta fram.
Trycken här också hemma i vävvärlden med olika bindtekniker översatta i egenartade geometriska former, bland annat ett traditionellt flerhundraårigt drällmönster som hon hittat via Textilhögskolan.
När hon går ifrån textilmotivet når hon utsökt skönhet, som i Vid grinden.
I Dalsjöfors har Solveig Adrianzon debututställning som fotograf. Hon bor nästgårds, i Häljared, är född 1939, började som akvarellist men är nu inne på sin tredje digitalkamera. Mycket natur finns bland hennes 53 bilder, mycket blommor och insekter, varav en raritet, en sälgskimmerfjäril, som hittade hit i tropiska värmen sommaren 2012.
Men det jag främst rekommenderar för besök är hennes fantastiska isbilder, där hon hittat nästan naturalistiska bilder, som en mor med barn , utan att en enda detalj lagts till, en annan utsökt färgskimrande bild från isbristningen om våren eller hur en utbränd bil lurar varje öga med sin bedrägliga skönhet.
En sådan debut är sannerligen att gratulera till.
Utställningar
Anna Maria Nilsson: Väv och tryck
Plats: Konstrummet, Viskafors bibliotek
Pågår: Till 15 november
Solveig Adrianzon: Naturnära foto
Plats:Konstrummet, Dalsjöfors bibliotek
Pågår: Till 8 november