Annons
Nyheter

Skratt med skärpa och en resa för två

Galleri Jeanette Ölund
Alexandra Hedberg: Skratta
Till 2 mars
Galleri Ålgården
Magnus Dahl, Tobias Törnqvist: Resa utan karta
Till 24 februari
Nyheter • Publicerad 13 februari 2013

Skratt är en hel vetenskap, gelotologi (av grekiskans ord för skratt), grundad av Stanford-psykiatern William Fry så sent som på 1960-talet. Alla dess arter och avarter beskrivs av en äkta tysk docent, som i sin tur via institutet HumorCare Deutschland (tänka sig!) studerat skrattet som uttryck för allt från aggression och hot till sexlockelse eller nervositet, och även glädje förstås. Arton varianter lär finnas, men bara en är spontan. Som alltid är det blicken som avslöjar oss.

Fenomet har fängslat göteborgskonstnärinnan Alexandra Hedberg som med sparpengar under två år ägnat sig åt att på heltid fånga skrattens särart, i 32 akvareller, som nu ställs ut på Galleri Jeanette Ölund. Hon gör det med mycket och skarpsynt humor men med en hel del vitriol i glädjebägaren. Varje bild berör på djupet våra mest hemliga mekanismer.

Annons

Hon är född 1972 med grundliga studier, mastergrad i konst och teknologi efter tre års konstvetenskap och tidigare fyra år på Hovedskou. Hon fann sina effektfulla porträtt samtidigt uttrycka för mycket och för lite. Med Bacon, Lucian Freud, Paul McCartney och Jenny Saville som inspiration beslöt hon släppa loss i större format. Bakom deras absurdism når hon allmänmänsklig fördjupning, samtidigt lättsamt, giftigt, oroande och faktiskt gripande.

*

Magnus Dahl, född 1981, och Tobias Törnqvist, född 1978, har båda Konsthögskolan i Stockholm i ryggen, med erfarenhet som målare respektive grafiker och tecknare, när de nu drar in på Ålgården med samarbetsprojekt, nästan som i en bildbrevväxling, där egna bidrag lagts till kollegans, överförts till transparent film och tryckts, på papper eller tyg.

Tobias Törnqvist är en finstämd tecknare, i samspel med papperets vithet, som byggs på med Magnus Dahls kraftfullare utspel i en hopbindande svärta, ibland möjligt att tolka som japansk kalligrafi. Båda tycker sig ha vunnit på kuppen, i liv och uttryck, samtidigt som jag nog skulle föredra dem var för sig.

Detta första försök till samarbete är dock lovande, inte minst då de gemensamt knytar an till den vackra men krävande lokalens eget uttryck. Gobelängerna sammanfattar bildspråket på ett rätt subtilt sätt. Fondväggen visar hur en bild successivt vuxit fram under brevväxlingens gång, kanske till sist med lätt överlastat resultat.

Rolf Haglund

Inger Melin
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons