Markåterblickar med många associationer
Marks Konstgrafiska har sitt ursprung i 70-talets alternativrörelse med början i KÅK, Klapp å klang, kulturföreningen som följdriktigt hörde hemma i Kåken, nu riven för att ge plats åt gymnasium, badhus och tennishall. Då sysslade föreningen med allehanda kulturaktiviteter, däribland musik, teater, film, textil, keramik och skrivande, trots allt med musiken i centrum, utan rädsla för den vildare med rötter i Gärdesfestivalerna. Markborna minns särskilt festerna på Mos strand med Bengt Sändh, Bernt Staf, Dom smutsiga hundarna och egna Bröderna Marks.
Konstgrafiska, nu med 170 medlemmar i takvåningen på Framnäs textilfabrik, tog fart när en koppartryckspress anskaffades 1978 med alltmer renodlad grafisk verksamhet där i synnerhet eldsjälarna Rune Persson, Tor Udd och Carola Melo nått beaktansvärd nationell och internationell klass. Med dem i spetsen ställer 18 medlemmar ut nytt och gammalt på temat Återbruk återblick.
Ämnet har triggat igång massor av associationer. Ordföranden Rune Persson har återanvänt baksidorna på gamla plåtar i fantasifulla bildcollage. Tor Udd har grävt djupt bland sina provtryck med noggranna anteckningar om detaljer som inte fann nåd. Carola Melo har samlat citat från Markbor och med humor och lagt in i sina bilder. thage folkeson, som med sina gemener i namnet lever kvar i konkretismen, visar nya meningsfulla sophögsfynd. Gunilla Lagerlöf har monterat ihop krokiteckningar i gamla bilder och ramar. Vivi-Anne Bengtsson har utvunnit nya effekter av att helt enkelt måla över ett naivistiskt auktionsfynd.
Marianne Wallin har liksom kollegan thage nyttiggjort strandfynd. Urban Andreasson har återanvänt gamla framskrapade tapetfragment, och gruppens krokimodell Sassa Lukin Starborg har gått in i minnets skrymslen i variationer på Matisses jazziga klippbilder. Roligast är barngruppens variationer på Munchs Skriet.
Rolf Haglund