Annons
Nyheter

Fårskalle med slagkraftigt språk

Graffiti – konst eller klotter? En aktuell fråga i Borås dessa dagar. No limit, ingen gräns, är mottot för stadens stora gatukonstevenemang.
Nyheter • Publicerad 11 september 2014
Foto: Bengt Lagerstedt
Foto: Bengt Lagerstedt

Men när en anonym klottrare kladdade ner högskolans kritvita väggar med några taffligt målade bokstäver - mittemot invigningsarenan Textile Fashion Center - blev det tydligt att det finns en gräns, även om man kan ha olika uppfattningar om var den går.

En som definitivt har varit över den gränsen är Mark Andersson, uppväxt i en konstnärsfamilj och med alla möjligheter till en traditionell konstnärlig utbildning. Hans föräldrauppror bestod i att i stället ge sig in i den illegala klotterverksamheten, först i Stockholms förorter och sedan vidare ut i världen.

Annons

Nu är han återbördad till den ”legala” konstvärlden med egna galleriutställningar – säkert med andra livserfarenheter i bagaget än han skulle ha haft om han gått det utstakade raka spåret.

På Galleri Jeanette Ölund står det genast klart vad han har tagit med sig från gatukonsten: det storskaliga upplägget, tyngden i ett upprepat tema, förenkling, koncentration och dramatiska färgkontraster: reklamens och protestmåleriets slagkraftiga språk.

Den stora ”fårskallen” man möter precis vid entrén blir i kraft av detta direkt drabbande. Men det som verkligen griper tag och håller intresset kvar är något helt annat: det sorgsna fårets intensiva blick och oändligt vemodiga uppsyn, accentuerad av de fint tecknade linjerna som markerar ett sökande långt bortom affischkonstens självsäkra påståenden.

Mark Andersson gestaltar det svarta fårets kval och vånda på ett övertygande sätt, och ur den stora fårskocken på väggarna utkristalliserar sig så småningom individer med sina speciella känslouttryck, ömsint och lätt galghumoristiskt skildrade. Var och en kan nog hitta sin favorit – själv fann jag många, speciellt i de mindre, helt svartvita, grafiskt lyskraftiga bilderna.

Lena Dahlberg, uppvuxen i Håcksvik, utbildad vid HDK i Göteborg och bosatt i Varberg, pendlar mellan abstrakt och föreställande i det måleri hon visar på Galleri Glasverandan. Bäst blir det när hon renodlar sitt uttryckssätt, som i självporträttet Jag ser bakåt, där den tunt tecknade gestalten på ett effektfullt sätt avtecknar sig mot en djupblå skugga. Också flera av de rena abstraktionerna tilltalar mig mycket, som Vintervass och Skymning.

Inger Landström

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons