Nyheter
Värdighetsgaranti som förpliktigar
Allt fler kommuner inför värdighetsgarantier inom äldreomsorgen. I veckan berättade BT på nyhetsplats att även Mark gör på detta sätt.
Nyheter • Publicerad 13 september 2012
Till att börja med handlar det om tre punkter, bland annat att rätt handläggare tar kontakt inom en vecka och erbjuder samtal om den äldre är missnöjd med vård och omsorg.
Ibland kritiseras värdighetsgarantier för att mest bestå av menlöst snömos. Därför är det viktigt att de är konkreta. Vad kan den som är äldre och dennes anhöriga faktiskt förvänta sig? Hur länge ska man behöva vänta, vem ansvarar för vad?
Sedan kan en värdighetsgaranti se ut på många olika sätt. Målet är inte tjusiga paragrafer, utan ett levande och användbart dokument som tar äldres behov på allvar. Värdighetsgarantier är ingen genväg till en fungerande äldreomsorg, men det kan vara ett viktigt steg mot ökad tydlighet.
Katarina Larsson, politisk redaktör
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.