Annons
Nyheter

Varför ska Borås ta notan?

Måndagen den 10 maj erbjuds 500 förtroendevalda i Borås lära sig att blogga. På programmet under dagen, som heter "Mötesplats Sociala Media 2010 – En ny arena för politiken", står även föredrag av forskare, PR-konsulter och mediestrateger. Samt buffé. Blir säkert en fantastiskt intressant dag.
Nyheter • Publicerad 28 mars 2010
Sociala medier antas bli stort i valet i höst. Men varför ska Borås stad betala notan för partierna?
Sociala medier antas bli stort i valet i höst. Men varför ska Borås stad betala notan för partierna?Foto: PHIL McCARTEN

Blir säkert en fantastiskt intressant dag.

Det är du och jag som betalar för den . Både kursavgiften och ersättningen för förlorad arbetsinkomst för de förtroendevalda.

Annons

Själv tillhör jag dem som tycker att demokrati ska få kosta. Irriteras av hur folk reflexmässigt skäller på politikers arvoden. De är ofta ganska snålt tilltagna och skulle man slå ut hur mycket tid arbetet verkligen tar, är det sannerligen ingen höginkomstsyssla att ägna sig åt politik på lokal nivå.

Men att använda kommunala skattepengar för att inför valet utbilda politiker i sociala medier? Ersätta dem för att de ska lära sig att twittra?

Nej, någonstans där går gränsen för vad som är rimligt att skattebetalare ska öppna plånboken för.

De flesta tror att höstens val innebär ett genombrott för sociala medier, men osäkerheten inför hur man drar bäst nytta av dem är stor. I veckan meddelade Maria Wetterstrand att hon slutar att blogga. Kanske börjar hon att twittra istället. Mona Sahlin däremot har lagt ner sitt twittrande och nöjer sig med Facebook.

Just nu åtminstone. Det kan ändras , partierna prövar sig fram, anstränger sig för att navigera rätt, hitta nya sätt att kommunicera med väljarna och bedriva opinions- och kampanjarbete. Det är deras uppgift.

Det är också rimligt att partierna står för den utbildning deras medlemmar kan tänkas behöva. Det bör inte vara en kommunal angelägenhet. Även om vi lever i en tid när det kommunala åtagandet tenderar att svälla – om inte okontrollerat, så ibland utan att det reflekteras över vad som bör skötas av kommunen och vad som andra aktörer ska stå för.

Möjligen är det den trenden , tillsammans med ivern att vilja vara i framkant av det nya, som ligger bakom idén att ta på sig uppgiften att lära de förtroendevalda att inför valet lägga upp ett facebook konto. För inte kan jag minnas att det var en kommunal uppgift att utbilda förtroendevalda i tekniken för att hålla torgmöten, på den tiden det var så man försökte nå väljarna.

Förhoppningsvis leder ökat användande av sociala medier till att partierna når fler än via torgmötena, nu oftast förkastade som mossig metod. Direktkontakten mellan politiker och väljare kan öka även om varken bloggandet eller läsandet av bloggar blivit en vida spridd folkhobby. Än åtminstone.

Det är en hisnande tanke att föreställa sig de många samtal som kan föras i de nya kanalerna och hur kampanjarbetet kan ta sig nya former. Men det är ju inte bara de goda idéerna och de smarta kommentarerna som nu spridas snabbt som ögat. Det är också misstagen.

Om man som kommunpolitiker gör en groda vid ett litet framträdande i det lokala församlingshemmet kan det bli odödligt om det läggs ut på Youtube, varnar framtidsanalytikern Bengt Wahlström i tidningen Dagens Samhälle. Det finns ingen garderob att gömma sig i längre.

Annons

Det man säger i ett sammanhang ska man förvisso kunna stå för i ett annat. Men det finns en fara i att politikerna blir för försiktiga. Inte vågar pröva en ny tanke, riskera en oövertänkt formulering just därför att den sedan kan förfölja dem resten av valrörelsen och politiska karriären. Att ängslan kommer att prägla det politiska klimatet.

Minns Reinfeldts pressekreterare , riksdagskandidaten Edvard Unsgaards, olycksaliga statusuppdatering på Facebook om arbetslinjen, sedan han sett till att en städerska, invandrare, på en söndag torkat upp bajset i trappuppgången. Det han menat som i stunden uppmuntrande, oförargliga ord tolkades till något nedsättande. Hade han tänkt efter före hade han, kanske, formulerat sig annorlunda.

”Det är genom att vara autentisk och öppen som man blir populär i de sociala medierna, men det är också där risken för skandaler och missförstånd uppstår.? 2010 års valkampanj kommer på gott och ont att präglas av många små Unsgaard-ögonblick,” skrev Martin Gelin klokt i Expressen i januari

Då var Gelin frilansjournalist i New Yor k. Nu är han ansvarig för sociala medier i de rödgrönas valkampanj.

Han har säkert mycket att lära dem som deltar i den. Och han gör det på uppdrag och avlönad av de rödgröna bör väl tilläggas. Inte av Stockholms skattebetalare.

Till sist

?14-åriga Linnea blev våldtagen . Ändå var det hon som smutskastades och den våldtäktsdömde killen som möttes av förståelse från omgivningen. Kvällens Agenda, kl 21.15 i SVT2, tar upp en av nyhetsveckans mest skakande skildringar.

?. var på grisen sitter falukorven , fnissades efter undersökningen som visade att 52 procent tror att detta halvfabrikat är en råvara. I fredags svarade Reinfeldt på frågan om vilken hans favoritråvara är: ”Jag måste nog säga falukorv.”

?snart är det påsk och den norska traditionen bjuder att man ska läsa deckare. Skippa det och greppa istället Torbjörn Nilssons De omänskliga (Weyler förlag). Lögner, svek och brott trängs i denna skräckskildring av politikens innersta (recenserad på ledarsidan i torsdags av Widar Andersson).

Katarina Larsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons