Nyheter

Få handlar klappar på julafton

När börjar du handla julklappar? Över hälften av svenskarna har redan satt igång.
Nyheter • Publicerad 2 december 2010
Foto: Scanpix

Allra bäst framförhållning har kvinnor i Norrland.

– Jag börjar ibland i oktober, men oftast blir det november. Jag brukar i förväg skriva listor på vad jag tänker ge, säger Ingrid Jonsson, 52 år, i Strömsund i Jämtland.

Enligt Åhléns stora enkät om julförberedelser är hon rätt typisk. Kvinnor och norrlänningar börjar handla i god tid, 70 procent tar tag i julklapparna en månad eller mer före julafton.

Bland Göteborgare är tyngdpunkten förskjuten åt andra hållet, nästan 50 procent börjar sin shopping 1–2 veckor före julafton.

En procent av de tillfrågade köper julklapparna efter julafton, och det är vanligast bland Malmöbor.

Ingrid Jonsson köper klappar till omkring tio personer, oftast blir det mer än en till varje person. Men hon vill inte börja för tidigt.

– Då är risken att jag köper för många. Det får inte heller bli för sent för då blir det bara panikklappar, säger hon.

Hon uppskattar att det tar ett par dagar i effektiv tid att planera, fundera, handla och slå in alla presenter.

De tillfrågade i enkäten lägger mellan en timme och flera månader på sina inköp. Mest tid lägger, återigen, kvinnor och norrlänningar.

Så går det till när Sune och hans familj går på gemensam julklappsshopping. Från Sunes jul, SVT:s julkalender 1991.

Fakta: Då börjar vi julhandla

Mer än en månad före julafton (23 procent).

En månad före julafton (36 procent).

Två veckor före julafton (26 procent).

En vecka före julafton (13 procent).

Den 23 december (2 procent).

Julafton (0 procent).

Efter julafton(1 procent).

Drygt 1 000 personer i hela landet har 9 november–15 november 2010 svarat på frågan "När brukar du börja handla julklappar?".

Källa: Åhléns (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.