Annons

Säs: Vi beklagar att vi inte ringde upp

Svar till Mycket besviken patient, BT 30/11.
Sjukvård • Publicerad 6 december 2017
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Signaturen Mycket besviken patient beskriver svårigheter med att komma i kontakt med akutmottagningen för hjälp med ändrad dos av smärtlindrande läkemedel. Vi beklagar att du inte blivit uppringd som utlovat och förstår din besvikelse och irritation.

Ändring av smärtlindring får dock inte göras utan att en läkare först gör en ny medicinsk bedömning. Det innebär att läkaren på akuten aldrig ändrar doser efter endast telefonkontakt med patienten. Om man efter besök på akuten märker att de läkemedel man fått inte ger förväntad effekt efter några dagar ska alltså en ny läkarundersökning göras.

Annons

På något sätt har vi uppenbarligen missat att ge dig ett tydligt besked om detta vilket jag bara kan be om ursäkt för. Om du fortfarande känner att du behöver mer smärtlindring så ska du i första hand vända dig till vårdcentralen för ytterligare utredning om din situation och vad som kan vara rätt medicinering.

Katarina Zamac, t f verksamhetschef akutkliniken Södra Älvsborgs sjukhus

Annons
Annons
Annons
Annons