Annons

Så ska hemtjänsten i Borås lyfta

Den senaste tiden har flera insändare riktat kritik mot hemtjänsten i Borås. Nu svarar Cecilia Botin, verksamhetschef.
Insändare • Publicerad 3 september 2019
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Gorm, Kallestad

Vi vill verkligen göra en bra verksamhet både för dem som behöver vår hjälp och för våra medarbetare. Det är våra medarbetare som dagligen i varje möte skapar en god kvalitativ vård och omsorg med trygghet för alla som har insatser från hemtjänsten.

”Vi uppskattar de insatser medarbetarna gör varje dag och natt, året runt och bjuder gärna på fika.”

Vi har stora utmaningar, exempelvis när det gäller rekrytering och att lyckas med att ses som en attraktiv arbetsgivare – där medarbetarna trivs, känner stolthet och att de har inflytande och är delaktiga. För att förbättra både för dem som behöver vår hjälp och för våra medarbetare har vi påbörjat många insatser, bland annat följande:

Annons

För att lära känna den som ska få hemtjänst och göra en bra planering har enhetschefer och medarbetare välkomstsamtal hemma när man påbörjar sina hemtjänstinsatser.

Vi chefer vill lyssna på våra medarbetare. Innan sommaren hade vi första dialogträffen med chefer och medarbetare från alla hemtjänstens enheter ihop med fackliga företrädare. På dessa möten tas förbättringsförslag upp och tillsammans försöker vi hitta lösningar.

Några av nämndens politiker bjuder tillsammans med förvaltningschefen in ett antal medarbetare till en gemensam lunch där man har dialog.

Vi uppskattar de insatser medarbetarna gör varje dag och natt, året runt och bjuder gärna på fika.

Samtliga hemtjänstgrupper kommer under september–oktober ha öppet hus där alla är välkomna för att få information om hemtjänsten i Borås stad och för att ställa frågor. Håll utkik efter annons i BT.

Cecilia Botin, verksamhetschef hemtjänst, vård- och äldreförvaltningen i Borås stad

Annons
Annons
Annons
Annons